Om ungdomar börjar skolan en timma senare, sover de 30 minuter längre. Då minskar risken för depression med 10 procent, visar ny svensk forskningsstudie.
Skrivundervisning på lågstadiet handlar ofta om att knäcka skrivkoden och mer sällan om texternas innehåll. Det konstaterar forskaren Oscar Björk vars avhandling om elevers skrivande i tidiga skolåren nyligen valts till favorit av Lärarpanelen.
Nu ska fritidshemmens betydelse för elevers lärande undersökas i ett nytt FoU-program. – Vi är särskilt intresserade av hur lokala förutsättningar på olika skolor påverkar fritidshemmens verksamhet, säger forskningsledaren Helena Ackesjö.
Forskning visar att rytmiska musikaktiviteter, ramsor och sång är effektiva sätt att utveckla fonologisk medvetenhet, ordförråd och uttal, skriver Ulf Jederlund, fil. dr i specialpedagogik, musikpedagog/-terapeut, leg. psykoterapeut.
Det är lätt att hålla med om Helena Wallbergs slutpoäng. Vi instämmer helt i att ”[…] viktigast av allt [är vad det som lärare gör] får för effekter på elevers lärande.” Det är därför vi behöver granska ansatser som ”differentierad undervisning” (DU) och ”anpassning till elevers olika lärstilar” och vad de resulterar i, när de översätts…
Tre tunga forskare har slagit larm om att flera av de bärande delarna av den svenska skolan bygger på myter och pseudovetenskap. Nu svarar Skolverkets Peter Fredriksson på kritiken. Och han ger forskarna rätt på sju av åtta punkter.
Lektionsinnehållet i arbetet med skönlitteratur på engelskan i gymnasiet kan variera oacceptabelt mycket, enligt forskaren Catharina Wolcott. Slutsatserna i hennes avhandling baseras på djupintervjuer och enkätsvar från 11 procent av landets gymnasielärare i engelska.
Det behövs mer forskning om hur AI påverkar elever och lärare i klassrummen. Det menar Linnéa Stenliden som arbetar i en forskningsgrupp vid Linköpings universitet.
e statliga forskningsfinansiärerna Formas, Forte, Vinova och Vetenskapsrådet ska avvecklas. Detta föreslås i en utredning som utbildningsminister Mats Persson tar emot under onsdagen.
Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik.
Det finns behov, men också stora förutsättningar, för mer ämnesövergripande undervisning i slöjd och matematik. Det konstaterar forskaren Åsa Hjelm vars avhandling om elevers matematiska utmaningar i slöjd nyligen valts till favorit av Lärarpanelen.
Att använda engelska termer har blivit allt vanligare inom det svenska språket. Denny Jansson är doktorand vid Karlstads universitet och genomför ett avhandlingsprojekt i ungdomars språkbruk.