A manifesto calling for an overhaul of childcare provision in England, including making early education accessible to all children regardless of whether their parents work or not, has been backed by dozens of leading employers and unions.
Ett av tre barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i förskolan får inte de anpassningar som det behöver. Det visar Attentions nya enkätrapport. "De här barnen måste få stöd och anpassningar tidigt, precis som de har rätt till", säger Anki Sandberg, Attention.
Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör. "Vi vill att barnen ska få ta plats i samhället", säger Malin Danhard, förskollärare i Stockholm.
Ett av tre barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i förskolan får inte de anpassningar som det behöver. Det visar en ny rapport från Riksförbundet Attention. (pdf)
Nu måste lagstiftarna slå fast de maxgränser för barngruppernas storlek som både förskollärarna och Skolverket anger, menar Åsa Fahlén, Sveriges Lärare. "Att huvudmännen runt om i landet får lov att ha olika ambitioner med förskolan är ett systemfel som måste rättas till", säger hon.
Kompis Kajsa och Busiga Bella – superhjältarna i Åkerbo förskola i Eslöv förenar läsinlärning med värdegrund. Förskolläraren Charlotte Svensson skriver om hur hon och kollegorna fick läs- och skrivinlärningen att explodera.
Barnen i Maria Park förskola i Helsingborg pratar ofta om sina kompisar på Kungshults vårdboende. De känner sig betydelsefulla när de äldre skiner upp av besöken – till exempel när de odlar tillsammans.
Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan. På så vis kan de under ett helt år sakta vänja sig vid den nya miljön innan det är dags att ta steget över till förskoleklass.
Förskolorna i Burlöv samarbetar tätt med kommunens skolor när det är dags för överlämning till förskoleklass. De har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Överlämningar fungerar inte alltid som det är tänkt, och få verkar helt nöjda. Förskollärare vittnar om att skolan inte visar något intresse, samtidigt klagar förskoleklasslärare på att informationen de får är alltför knapphändig.