Politiska förslag som lägger omotiverat tunga bördor på förskolorna riskerar att gå ut över våra möjligheter att bedriva så bra utbildning som möjligt för barnen. Det skriver huvudmännen för fyra förskolor.
Tillsammans är ett nyckelord när kommunens skolor, och förskolor, utvecklas med målet att bli "bästa skola". "Vi vill skapa likvärdiga förutsättningar för barn och elever och ge alla samma möjlighet att nå sina kunskapsmål, det handlar inte om att vi ska vinna någon ranking", förklarar Johanna Elmes Axelsson, processtödjare i Samverkan för bästa skola.
Liberalernas kvinnoförbund har bestämt sig för att ta strid på partiets landsmöte, för ett förbud för barn att ha slöja i förskola och på lågstadiet. Jämställdhetsministern Paulina Brandberg (L), tycker att det är bra att frågan nu åter kommer upp och diskuteras.
Vår före detta poddkollega Linda lämnade jobbet som förskollärare för att bli rektor. Nu gästar hon oss för att berätta om hur det är att plötsligt vara chef över sina gamla kollegor. (webb-radio)
För att höja kvalitén och öka jämlikheten i förskolorna har kommunen infört något som man kallar mellanledare på alla förskolor i Kungsbacka. Det är ett unikt projekt som hittills verkar vara lyckat.
För Rita Svensson är det ingen större skillnad på att leda vuxna och att leda barn. Det handlar om att lyssna, ha tillit och att vara en god medmänniska. Eller med andra ord – att i alla situationer låta värdegrunden verka i praktiken.
Över hundra barn kan bli utan förskola när flera Malmöförskolor kan tvingas stänga. Det är Malmö stad som menar att en man som driver fyra privata förskolor är olämplig. Det har nu slagits fast av kammarrätten.
Vi gör bedömningar av barnens utveckling hela tiden, varför är vi då så rädda för att bedöma barnens lärande? Om det är svårt att bedöma barnens lärande beror det inte på barnen utan på att vi vuxna ställt fel frågor i våra planeringar, skriver Eva Lindström.