Hallå där, Sandra Lundgren i Göteborg som skrivit en uppmärksammad debattartikel om outbildad förskolepersonal. Vad fick du för reaktioner när din debattext publicerades på webben?
På Kålhagens förskola finns tydliga direktiv om vad planering innebär, och vad som räknas som övrig tid. Och skulle planeringstiden av någon anledning utebli finns en tydlig handlingsplan att följa.
För förskollärarna i Jönköpings kommun ska de fem avtalade timmarna per vecka användas till planering, reflektion och utveckling – och en hel del annat.
Förr var utvecklingstiden på Karlbergs förskolor fördelad på samma sätt som på de flesta andra förskolor i staden, knuten till en specifik person. Numera har de en tidspott beräknad på barngruppens storlek. En lösning med många fördelar.
För tre år sedan fick förskolorna i Malmö till ett avtal om alla förskollärares rätt till fem timmars planering varje vecka. Men vissa problem kvarstår.
På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.
Sedan åtta år är det fem timmars planeringstid per vecka som gäller i Kalmar kommun. Här finns också ett generöst givande och tagande med förskollärare som delar med sig av sina timmar till kollegor som behöver dem bättre.
Den skolpolitiska debatten har varit intensiv de senaste åren och det finns många möjliga förklaringar till utvecklingen i den svenska skolan. Att tillämpa nationalekonomisk teori och metod på utbildningsområdet kan bidra till kunskapsläget, och förhoppningsvis till en bättre skola. Denna översikt presenterar ett urval av de viktigaste forskningsfrågorna inom fältet utbildningsekonomi, och diskuterar utvecklingen i…
En ny översikt från IFAU presenterar ett urval av de viktigaste forskningsfrågorna inom fältet utbildningsekonomi. Förskolans, klasskompisarnas och lärarnas betydelse för hur det går senare i livet är några aktuella ämnen.