En varm grönsakssoppa på förskolan orsakade svåra brännskador på tio procent av Theas 2-åriga sons kropp. Nu vill hon att händelsen skall leda till att rutiner ändras på alla förskolor i Göteborg.
Från första juli är det obligatoriskt att använda digitala verktyg i förskolan. I Ånge har man påbörjat arbetet, bland annat med en robotmus och det har enligt förskolepedagogerna givit resultat.
Andelen som kommit in på lärarutbildningarna har minskat med nära 2 procent sedan höstterminen 2018. En trendbrytare är förskollärarutbildningen i Göteborg, där antagningen ökat med 141 procent.
Den svenska förskolan är på väg mot en katastrofsituation med allt färre utbildade pedagoger i allt större barngrupper, skriver Mimmi von Troil, vd, FSO.
Förskolan har fått en ny läroplan, och en av nyheterna är att digital kompetens ska in redan när barnen är små, och att förskolan ska använda sig av digitala verktyg. Det är bra, skriver Johanna Nylander på ledarplats.
Flickor med autism får sin diagnos betydligt senare än pojkar, vilket kan ge svåra problem med ensamhet och ångest. Förskolan har en viktig roll att fylla för att tidigare uppmärksamma tecken på autism hos flickor, skriver Ulla Adolfsson på Autism- och aspergerförbundet och Svenny Kopp, specialistläkare i barn- och ungdomspsykiatri.
Barn behöver förstå digitaliseringens påverkan på samhället, kunna använda och förstå digitala medier, ha ett kritiskt förhållningssätt och kunna lösa problem. Det kan låta avancerat för en ettåring men målen är tänkta att anpassas efter kunskaps- och utvecklingsnivå, skriver Elza Dunkels, internetforskare.
De digitala armbanden som ska testas i Norrköping har mött stark kritik och även anmälts till Justitieombudsmannen. Utbildningsdirektören Sofie Lindén öppnar nu för att avvakta med projektet i väntan på ett utlåtande från JO.
I förskolans läroplan står det att barn från ett-års ålder ska lära sig med hjälp av digitala medier, men forskningen visar att det varken är lätt eller alltid effektivt.