Ska vi ha datorer i förskolan? Det frågade sig pedagogerna på förskolan Askims Domarringsväg när Förskoletidningen var på besök 1995. Vi hälsade på igen och konstaterar att samma fråga fortfarande är aktuell.
På barnträdgårdarnas tid var fri lek det allra viktigaste. En stor skillnad mot dagens utbildningsfokuserade förskola, skriver forskaren Anne-Li Lindgren och frågar sig: Är den fria leken snart ett minne blott?
Det finns många sätt att tillämpa Reggio Emilias filosofi i svenska förskolor – och precis så måste det få vara. Det menar Greger Rösnes som är vd för Reggio Emilia Institutet. Men allt måste börja med barnen.
Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat. Men utredaren Gulan Avci (L) kommer inte att lämna något skarpt förslag i juni. "Det här är en stor reform som kräver en gedigen utredning, men arbetet behöver påbörjas", säger hon.
Både huvudmän och rektorer måste göra mer för att öka barns närvaro i förskolan i socioekonomiskt svagare områden. 29 av 30 granskade förskolor får kritik i Skolinspektionens granskning. – Ofta saknas både en samsyn och en övergripande strategi, säger rapportförfattaren Emma Frankl.
Vi hinner inte. Vi orkar inte. Vi räcker inte till. Vi tvingas svika barnen – och det gör ont. Vi vet vad som krävs för att bemöta barnen på rätt sätt. Men vi är för få. För ofta, och för länge, larmar 67 barnskötare och förskollärare.
Det är mycket debatt just nu kring förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder. Nu kan jag inte hålla mig längre. Snälla politiker; tvinga inte in barnen i en infekterad förskolemiljö där säkerheten inte kan garanteras! skriver Elin Olausson, förskollärare.
I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg i en krönika.
Sveriges kommuner och regioner har undersökt barns vistelsetider i förskolan och konstaterar att nästan en fjärdedel av barnen är frånvarande varje dag. Barn från utsatta områden går kortare dagar i förskolan än andra.
Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Förskolan ska ägna sig åt barnen, inte jaga vårdnadshavare. Det anser forskaren Ingrid Pramling Samuelsson, som tycker att det är anmärkningsvärt att så många förskollärare efterlyser krav på arbetsintyg och scheman. "Jag är bekymrad över vad som händer med vår profession", säger hon.