Idén om att barns anknytning skulle bli lidande av förskolevistelse bygger på forskning kring spädbarnsutveckling och kan inte appliceras på svensk förskola där barn börjar tidigast vid ett års ålder. Anknytning har att göra med hur barns behov blir tillgodosedda, inte egentligen om vem som tillgodoser dem, skriver Torunn Liljegren, logoped.
Ett helt yrkesliv har jag arbetat i förskolan och kan med mycket gott samvete konstatera att förskolan är oerhört viktig för ett barns utveckling, skriver Åsa Wedner, förskollärare och chef.
Jag håller med författarna om att förskolevistelsen bör utvärderas, inte minst genom att undersöka barnens egna synsätt. Går det verkligen? Absolut och har i viss mån redan skett, till exempel i Danmark som ej lär skilja sig så värst från Sverige, skriver Margareta Rönnberg, professor emeritus i filmvetenskap och barnkulturforskare.
Daghemmets/förskolan vara eller icke vara och nytta för barnen har det forskats på enda sedan 60-talet. All forskning pekar på att förskolan är bra för barnets utveckling och ett komplement till hemmet, skriver Päivi Rissanen, legitimerad förskollärare och legitimerad psykolog.
Småbarnen på hälften av de förskolor som Skolinspektionen har granskat fick väldigt begränsade möjligheter att lära sig, och utveckla sina förmågor när de ska klä på och av sig ytterkläderna. Det visar en rapport som kom i dag från en oannonserad granskning av hur förskolorna klarar av de minsta barnens trygghet och lärande i hallen.
Förskolan har blivit en självklarhet i vårt samhälle. Många kritiserar och ifrågasätter innehållet och formerna – men det finns inget utrymme i debatten för att ifrågasätta hela idén med institutionsuppväxt. Vet vi egentligen hur våra barn har det, och hur de mår av att leva åtskilda från sina föräldrar många timmar varje vecka?, skriver Linda Bjuvgård,…
När fristående och kommunala förskolechefer, pedagoger och föräldrar tillsammans tar ställning för utvecklingen i förskolan kan problemen lösas. Det visar vår kamp för en bättre förskola i Kungälv, skriver Vesna Birkedahl, chef förskolan Viljan i Kungälv.
En ny undersökning från SKL visar att Uddevalla är en av de kommuner i Sverige som har flest förskolebarn per lärare. Det bekymrar kommunalrådet Evy Gahnström (V).
När fristående och kommunala förskolechefer, pedagoger och föräldrar tillsammans tar ställning för utvecklingen i förskolan kan problemen lösas. Det visar vår kamp för en bättre förskola i Kungälv, skriver Vesna Birkedahl, chef förskolan Viljan i Kungälv.
Att fatta beslut om ett riktmärke för antal barn i förskolornas grupper kräver att ansvariga politiker tar forskning om barn och villkor för barns välmående och lärande i förskolan på allvar, skriver Pia Williams, professor i barn- och ungdomsvetenskap, m.fl.