Trots 150 000 fler barn i förskolan under tio år är såväl barngruppernas storlek som personaltätheten i närmaste oförändrad i landet. Det viktigaste är dock att kvaliteten i förskolan fortsätter att hålla en hög klass.
Efter att SVT rapporterat om förskolegrupper med så många som 34 barn reagerar nu Barnombudsmannen. – Så här stora grupper är skadligt för barnen, säger BO Fredrik Malmberg.
För varje år har kraven från regeringen ökat på våra verksamheter om sådant som skall göras med befintlig budget, skriver Helena Harrysson, fd förskolechef, i en debattartikel.
I förskolan lär sig barnen för livet, men vad händer när personalen får allt mindre resurser och fler barn att ta hand om? Den frågan ställer sig Kristan Roos.
Det finns ett växande glapp mellan ambitioner och resurser vad gäller förskolan. Följden har blivit att barngrupperna inom förskolan blir allt större, skriver GT på ledarplats.
Efter SVT:s granskning av de ökande barngrupperna i förskolan går förskoleminister Nyamko Sabuni (FP) går till attack mot kommunerna. Det här är deras ansvar, säger hon, och uppmanar missnöjda föräldrar att anmäla till Skolinspektionen.
Flera tusen småbarn går på förskoleavdelningar med över tjugo barn, och det finns avdelningar för 1-3-åringar med så många som 34 barn, visar SVT:s kartläggning.