Skolinspektionens regelbundna kvalitetsgranskning är mycket välkommen, och att den behövs visar årsrapporten tydligt, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Flera av de lärare som arbetade på den av Skolinspektionen tvångsstängda Safirskolan i Göteborg har rekryterats direkt till den kritiserade Römosseskolans nya enhet. Nu har ledningen efter upprepade frågor lovat myndigheten att den nya skolan inte ska ha könsuppdelade lektioner.
En hel debattartikel om skolan utan att ordet kunskap nämns. Man får lätt intrycket att skolan ses som en plats där vi kan stuva om samhället för att passa de mått av likvärdighet som politiken anser bäst just nu, skriver moderata skolpolitiker i en replik.
Regeringens utbildningsminister Anna Ekström tog i januari emot utredningen om att stoppa nyetablering av religiösa friskolor, skriver Lotta Ilona Häyrynen på ledarplats.
Vad svensk skola behöver är ett fortsatt fokus på kunskap och på det kompensatoriska uppdraget. Insatser i skolan bör i första hand syfta till att lyfta kvaliteten i skolor med låga resultat, skriver tre L-politiker i en replik.
Säkerhetspolisen vill skärpa kontrollen av personer som vill starta eller driver friskolor. Det förekommer nämligen att företrädare för skolverksamhet har kopplingar till extremistmiljöer.
Enligt Säkerhetspolisen finns ett flertal skolverksamheter i Sverige som drivs av personer med kopplingar till våldsbejakande extremism. Det rör sig om ett tiotal skolor och förskolor. Nu krävs lagändringar, enligt Säpo.
Moderaterna, KD och SD bedriver tillsammans med friskoleföretagen en osaklig kritik mot utredningen om »En likvärdig skola«. De är mer intresserade av att fortsatta privata vinster än att skapa en sammanhållen skola, skriver Mats WIngborg på ledarplats.
Modiga och genomgripande reformer måste till för att återupprätta den svenska skolan som en hävstång för bygget av ett fritt och jämlikt samhälle. Det skriver S-politikerna Katrin Stjernfeldt Jammeh, Jonas Attenius och Karin Wanngård.
Debatten som har följt efter utredningen om en likvärdig skola har delvis fastnat i diskussionen om skolval och om lotteri som urvalsgrund, skriver Åsa Melander, PhD-student och fd skolplatsplaneringschef, Hackney, London