Om förslagen i Likvärdighetsutredningen blir verklighet kommer det att innebära dramatiska förändringar, tvärtemot vad företrädarna för utredningen verkar vilja påskina. Det skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Sveriges Skolledarförbund står bakom den princip som den svenska skollag-stiftningen idag bygger på om att skolors undervisning inte ska innehålla så kallade konfessionella inslag utan ska följa läroplanen med dess krav på saklighet och allsidighet.
Socialdemokraterna kopplar situationen med elevplaceringarna i grundskolan i Göteborg till hela skolpolitiken, friskolorna och det aktiva skolvalet. "I grund och botten är det hela skolsystemet som är fel", säger Viktoria Tryggvadottir Rolka, ansvarig för skolfrågor hos Socialdemokraterna.
Vi bör visst tala om dåliga skolor och undermåliga undervisningsmetoder. Båda bör snabbt och brutalt sållas ut genom att goda skolor konkurrerar ut dem, skriver Erik Lidström i en slutreplik.
När ”Eva” och hennes familj flyttade ville de byta skola för sina barn. Först fick de veta att det fanns plats men när det formella beskedet kom fick de nej. Föräldrarna har känslan av att det var på grund av att barnen utreddes för bland annat adhd vid tiden för ansökan.
Att elever med särskilda behov ofta får ett sämre bemötande av skolor har flera orsaker, visar forskning. Ekonomi, kunskapsbrist och konkurrens mellan skolor tros vara de viktigaste orsakerna. I videon ovan går vi igenom drivkrafterna bakom skolornas diskriminering. (webb-tv)
Barn som utreds för adhd eller har diabetes får ett sämre bemötande när de kontaktar skolor för att fråga om plats än barn som inte har några diagnoser. Det visar en färsk studie från diskrimineringsforskare.
Nuvarande skolvalsmodell förstärker segregationen och ojämlikheten. Våra politiker måste våga utmana de tunga särintressen som vinner på dagens snedvridna skolmarknad, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Problemet är inte de populära skolorna med hög kvalitet och föräldrarna som engagerar sig. Vi måste i stället göra mer för att lyfta de som inte engagerar sig och förbättra eller lägga ner skolor som inte fungerar, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en replik.
Den politiker som vill förändra hur svensk skola ska finansieras och vilka villkor som ska gälla är också svaret skyldig till hur ekvationen ska gå ihop, skriver Anna Sörelius Nordenborg, vd Internationella Engelska Skolan.