Föräldrar och personal anser att privata förskolor är bättre än kommunala. Det visar en stor enkät från Skolinspektionen, skriver Fredric Skälstad, utbildningspolitisk expert.
Sveriges mest utsatta skolor behöver landets bästa lärare, men också en trygg arbetsmiljö och ett professionellt ledarskap. Kommunerna borde studera hur friskolekoncernerna arbetar med styrning. Det skriver Fredric Skälstad, utbildningspolitisk expert.
Fackförbundet Kommunal föreslår idag att det föreslagna vinsttaket i välfärden ska gälla skolan och äldreomsorgen, men inte sjukvården. Bland annat skulle det locka allianspartierna att säga ja till vinstbegränsning. Men både Moderaterna och Centerpartiet säger nej till en sån kompromiss.
Våra kommuner har inte fått Ilmar Reepalus Välfärdsutredning på remiss men vi tänker svara regeringen ändå. Förslagen om vinsttak skulle drabba våra kommuninvånare och kommuner mycket hårt om de blir verklighet, skriver tolv moderata toppolitiker i Mälardalsregionen.
Sedan 1 november har friskolor med kö möjlighet att ta emot nyanlända i en särskild kvot. Men hittills har endast ett friskoleföretag anmält sitt intresse.
Protesterna växer mot förslaget om vinsttak i välfärden. Sedan utredaren Ilmar Reepalu lämnat över förslaget till regeringen i november har både företag och revisorer räknat på konsekvenserna och nu hävdar de att det betyder slutet för den privata välfärdssektorn om det går igenom.
I dag går över 340 000 elever i en friskola. Skolorna är uppskattade, och hundratusentals i kö visar att det finns efterfrågan på fler. Detta vill regeringen stoppa, med argument som den vet är felaktiga, skriver SvD på ledarplats.
När Tranås kommun la ner skolan i Adelöv blev det kraftiga protester och föräldrarna startade en friskola. Nu, snart tio år senare är skolan mycket populär, inte minst tack vare sin utomhuspedagogik.
Att tillåta aktieägare ta ut stora vinster ur den gemensamma välfärden och återgå till en skola som sorterar barn är ett förräderi mot de demokratiska värden som vi en gång ansåg vara omistliga, skriver Carl Tham, f.d utbildningsminister.
Elevernas förutsättningar, som bakgrund och föräldrars utbildning, är viktiga förklaringar till resultatskillnader i skolan. Samtidigt visar studier att det är möjligt för alla skolor att höja kvaliteten genom att organisera sig så som framgångsrika skolor gjort. Skolan skulle må bra av att debatten handlade mer om det än om klassperspektiv, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.