Barnens lek vid handtvätten förvandlas till ett samtal om ytspänning, ljus och luft. I fritidshemmet blir vardagens små ögonblick till naturvetenskap och situationsstyrt lärande i sin renaste form, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Det som ofta kallas samverkan i dag är något helt annat än intentionerna. I många skolor innebär det bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem.
Den som har eller har haft en titel som fritidspedagog får inte räkna med den tiden för att bli godkänd till Skolverkets professionsprogram. – Det är en fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
När Erika Forsberg och Jenny Byström fick hjälp av forskare att sätta leken under lupp gjorde de upptäckter som ledde till nya sätt att jobba. – Vi insåg att vi var väldigt styrda av en uppfattning om vad fritids är, som barnen inte alltid delar, säger Erika Forsberg, lärare i fritidshem.
Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att inte bara bedriva verksamhet som leder till glädjerik och meningsfull fritid – utan även att driva frågor som rör våra förutsättningar och villkor för att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Om vi menar allvar med tidiga språkinsatser måste vi samverka inom hela skolans skikt och miljöer. Fritidshemmet ska ha en självklar plats i det språkfrämjande arbetet med sin unika fritidspedagogiska spetskompetens, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan, IES.
Vissa fritidshem är extremt lyckosamma med att locka mellanstadiebarn. Vi har talat med tre i Helsingborg, Kalmar och Norrköping. Knepet? – Lyssna till barnens önskemål. Vi tillåter skärmar, men efter någon månad är de ute och leker i stället, säger fritidsläraren Mikael Andersson.
Stockholms stads beslut att slopa avgiften för fritidsklubbar bottnar i en oro för att fler barn ska dras in i kriminalitet. – Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara för ett barn som riskerar att hamna snett, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).
För att få fler mellanstadiebarn på fritidshemmen har Stockholm stad tagit bort avgiften. Sätraskolan i Skärholmen tjuvstartade redan häromåret. Och antalet barn ökade. "Men det krävs mycket mer än så för att locka hit dem", säger läraren i fritidshem Lasse Ragnarsson Karlsson.