REPLIK DEBATT 25/1. Märkligt nog nämner inte LO lärare i fritidshem en enda gång i sin artikel. Den gällande läroplanen nämns endast helt kort och att fritidshemmet har en egen läroplan med ett eget pedagogiskt uppdrag nämns inte alls, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Märkligt nog nämner inte LO lärare i fritidshem en enda gång i sin artikel. Den gällande läroplanen nämns endast helt kort och att fritidshemmet har en egen läroplan med ett eget pedagogiskt uppdrag nämns inte alls, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, i en replik.
När skolan inte klarar att skapa jämlika möjligheter är det LO-medlemmarnas barn som drabbas hårdast. Resursstarka föräldrar kan kompensera genom att oftare läsa läxor med barnen. Arbetarföräldrar har inte resurser att göra det i samma utsträckning. Vi föreslår nu en stor välfärdsreform – införandet av lärfritids, skriver företrädare för LO.
"Ett tätt samarbete mellan skola och fritidshem, bidrar till ett kontinuerligt lärande och ökar tryggheten för eleverna", säger Tina Kling Olsson, biträdande rektor på Nya Elementar, som arbetat drygt 15 år med modellen en samlad skoldag.
Redovisning av uppdraget om Förslag till ändring av 4 § förordningen (2001:160) om statsbidrag till kommuner som tillämpar maxtaxa inom förskolan och fritidshemmet i syfte att tydliggöra hushållsbegreppet. (pdf)
Lärare i förskoleklass och fritidshem i Marks kommun har sedan i höstas pedagogisk utvecklingstid. – Äntligen får lärarna möjlighet att göra det jobb de är tänkta att göra, säger Lena Duwe, ordförande för Lärarförbundet i Mark.