The disruption and isolation of lockdown had a particularly profound impact on children with special needs, many of who did not receive the support they required. Some schools are now struggling to help pupils who find it difficult to cope.
Med en hørehæmmet og flere lydsensitive elever i sin klasse var bevægelsesvejleder Christina Larsen klar til at prøve noget nyt for at sænke lydniveauet på Frejlev Skole. Nu lærer eleverne, hvordan støj kan skade øret, og de mærker, hvordan stilhed føles.
Brandvaktens förskola i Malmö är Skånes enda förskola för barn med flerfunktionsnedsättning. Trots det är hälften av platserna tomma. Nu hoppas förskolan locka fler familjer genom att hålla öppet hus.
Personer med intellektuella funktionsnedsättningar lider ofta av fetma och övervikt. Nu tar eleverna på Ljungbergsymnasiet i Borlänge fram en kokbok som ska inspirera fler att äta hälsosamt.
Alexandra Colomé kämpade i grundskolan men det gick bara inte. Anledningarna var flera, och fick en delförklaring först i vuxen ålder. Trots svårigheterna fann Alexandra sin egen väg efteråt – och kom in på en drömutbildning. "Man känner sig lite som en outsider, säger hon om osäkerheten i grundskolan".
Undersökningarna av barns levnadsförhållanden (Barn-ULF) utgör sedan 2001 en viktig källa för att följa levnadsförhållanden för barn. I undersökningen ställs frågor kring bland annat barns fysiska ochpsykiska hälsa, ekonomi, boende, sociala relationer och fritidsaktiviteter. (pdf)
37 procent bland flickor med funktionsnedsättning upplever att de blivit illa behandlade av andra elever, jämfört mot 28 procent bland flickor i övriga befolkningen. Motsvarande andelar för pojkar är lägre, 33 respektive 18 procent.
Mer än var tredje elev med funktionsnedsättningar upplever att de blir illa behandlade av andra elever i skolan. Det visar en ny rapport från Statistikmyndigheten SCB och gäller hela Sverige. Hör Noomi, Isolde och Ville på Södermalmsskolan i Kristinehamn berätta om deras erfarenheter av mobbning i skolan.
Missnöje har präglat skoltaxitjänsterna för barn med funktionsnedsättningar. Snart är det dags för Stockholms stad att fatta beslut om förlängning eller omförhandling.
Manillaskolans rektor slutar. Vad innebär det här för teckenspråksmiljön på skolan? Nyhetstecken ställde några frågor till Sabina Islamovic, som är verksamhetsområdeschef för specialskolorna.
Variationen är stor i de frågor om stöd som SPSM:s rådgivare tar emot. Vi kan besvara vissa frågor direkt, andra frågor leder till en dialog om hur stödet till barn och unga med funktionsnedsättning kan utvecklas.