Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva. Gör som i Norge och skriv in punktskriften i skollagen. Vi måste garantera att även barn med synnedsättning får möjlighet att leva ett aktivt liv med utbildning, arbete och fritid, skriver Niklas Mattson, Synskadades Riksförbund.
Oavsett skolform ska alla elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande. Stadsrevisionen har granskat måluppfyllelsen för elever med intellektuell funktionsnedsättning och konstaterar stora brister i grundsärskolan.
Om vi verkligen vill göra något åt ungdomskriminaliteten måste vi se till att alla barn med adhd eller andra svårigheter får rätt stöd i skolan, skriver representanter för Föräldranätverket Rätten till utbildning.
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten har påbörjat dialoger med landets alla skolhuvudmän för att bidra till ökad kvalitet och likvärdighet för elever med funktionsnedsättningar. Men nu står satsningen plötsligt utan finansiering, skriver representanter för flera organisationer.
Med ”varm teknik” vill de precis som företagsnamnet antyder bryta användarnas isolering. No Isolation har lanserat en skolrobot för långtidssjuka barn och datorn med bara en knapp för digitalt isolerade äldre.
Höga förväntningar och att ställa krav är vägen till framgång också för elever med intellektuella funktionsnedsättningar. "Vi vill gärna ha fokus på elevernas oförmågor, men det handlar om att se deras kompetens", säger Denice Sverla, rektor på Ekebyhovs anpassade grundskola.
Hugo Nordvall hade gått i särskolan i fem år. Men i nian gjorde han ”för bra” ifrån sig på ett test. Diagnosen togs bort – och betygen ogiltigförklarades. Nu kämpar han för att kunna söka till gymnasiet.
Filippa, 20, hängde inte med i skolan, mobbades och mådde dåligt. I fyran satt hon hemma. Med diagnosen lindrig intellektuell funktionsnedsättning vände livet. ”Nu har jag jobb och bättre självförtroende.”
Allt fler vuxna får diagnosen lindrig intellektuell funktionsnedsättning. I Halland, där 31-åriga Johan Forsmark växte upp, har andelen fyrdubblats sedan 2008. Johan vill bli av med sin diagnos.
Det krävs ett rejält kunskapslyft i skolan om hur autism hos flickor yttrar sig, skriver Camilla Rosenberg och Gunilla Sundblad, Autism- och Aspergerförbundet.
Sindre Nyfløt Lie kjempet i flere år for innføring av nye regler for elever med lese- og skriveproblematikk. Nå er det for første gang tillatt å bruke hjelpemidler, og Sindre bruker ørene for å lese.