Vi i Förskoleupproret undrar, allt annat än stilla, hur Lärarnas Riksförbund kan ställa sig bakom förslaget på en tioårig grundskola när forskning så tydligt talar för att det är en dålig idé, frågar upprorets ledningsgrupp.
Skolverkets förslag om att stryka antiken ur grundskolans historieundervisning är ett grundskott mot den klassiska bildningstanken. Det är också ett svek mot dem som inte kommer från studiemotiverade hem, och som berövas en referensram som är nödvändig för att förstå såväl det förflutna som samtiden, skriver Lars Anders Johansson, Timbro.
De stora sparkrav inom för- och grundskolan i Umeå som det nu flaggas för väcker starka reaktioner. "Läget är redan ansträngt. Det här håller inte", säger Anna Olskog, ordförande för Lärarförbundet i Umeå. Hon säger att en neddragning i bemanningen kommer att innebära sänkt kvalitet i undervisningen.
För- och grundskolan i Umeå väntas göra ett stort underskott. Största orsaken är personalkostnader och nu ska bemanningen ses över. Något Lärarförbundet är starkt kritiskt till.
Denna promemoria ger en bild av lärares uppfattningar om de nationella proven och användningen av dessa i grundskolan och motsvarande skolformer. (pdf)
På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.
Et nyt, stort forskningsprojekt har vist, at de nationale test i folkeskolen øger elevernes faglige niveau. Men det kan ikke skyldes de nationale test, lyder det fra Danmarks Lærerforening, der vil have have testene afskaffet hurtigst muligt.