Fler kommuner borde göra en kartläggning av förekomsten av homofobi och transfobi i skolor och förskolor, föreslår Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
Läs Skolportens intervju med forskaren Elin Ericsson. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om språklärande med AI-baserade konversationsagenter.
Äntligen får konstruktivismen kritik för hur den har påverkat synen på faktakunskaper i grund- och gymnasieskolan. Men lika oroande är situationen på de högre utbildningarna, skriver Hannes Snabb och Liv Näslund.
När ämnesplanerna ändras för de nya ämnesbetygen passar Tidöpartierna på att stryka utbildning om arbetsmarknaden ur gymnasieundervisningen, skriver Arbetets ledarskribent.
Hur kan adhd påverka lärandet för individen? Vilka strategier i undervisningen kan stötta den som arbetar i förskola, skola och vuxenutbildning för att skapa en miljö som gör det möjligt att lära sig så bra som möjligt? Om detta samtalar professor Lisa Thorell och Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM. (webbradio)
Hur kan autism påverka lärandet för individen? Vilka strategier i undervisningen kan stötta den som arbetar i förskola, skola och vuxenutbildning för att skapa en miljö som gör det möjligt att lära sig så bra som möjligt? Hör Svenny Kopp, forskare och läkare och Danijel Lukic, rådgivare på SPSM. (webbradio)
Många tonåringar går inte samhälls- eller ekonomiprogrammet på gymnasiet för att de planerar att läsa vidare till jurister, ekonomer eller statsvetare. De går där för att det är ”socialt accepterat”, skriver DN på ledarplats.
De statliga Sis-hemmen där ungdomar ska vårdas och behandlas kan istället vara en inkörsport till mycket grövre kriminalitet. Så var det för 22-årige Jamal från Västernorrland, berättar han i en radiodokumentär. ”En ren och skär kriminell skola”, säger socionomen Farre Nijad, som arbetar som fältassistent i Sundsvall, om de statliga ungdomshemmen.
Gymnasieantagningen i länet är öppen i ytterligare några dagar och 15- och 16-åringarna försöker landa i ett beslut. Vad sjutton ska man bli när man blir stor? Räcker betygen till det? Tänk om man ångrar sig? skriver Susanne Sjöstedt i en ledartext.