På Tomtebogårdsskolans fritidshem i Umeå gör barnen upp eld i skogen, täljer, bygger kojor och tittar på fåglar. Men att lära sig bry sig om naturen är bara en del av hållbarhetsarbetet.
Slöjdläraren Mikaela Assmundsson lät i ett samarbete med SO-läraren elever i 9:an klippa sönder slitna kläder och förvandla dem till hållbara produkter.
Nu står det svart på vitt i läroplanen: Förskolan ska lägga grunden till ett växande intresse för hållbar utveckling. Och inte bara för klimatet, utan även ur socialt och ekonomiskt perspektiv.
Vi behöver fortsätta utveckla stödet så att alla elever i Sverige kan förverkliga de rättigheter och förmågor som understryks i Agenda 2030, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) i en replik till Eva Friman med flera.
”Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas” står det i regeringens handlingsplan för Agenda 2030. Men var finns regeringens åtgärdsförslag?, undrar representanter för Uppsala Universitet, Folkbildningsrådet, Naturskyddsföreningen, och Världsnaturfonden.
Nu rullar den igång - en naturskola på hjul och självklart är den eldriven! Fältlabbet är en helt ny typ av naturskola där naturskolepedagogen möter upp eleverna med en specialiserad skåpbil och undervisar ute i naturen. Fältlabbet riktar sig till årskurs F-6 i de södra stadsdelarna.
MDH:s gästprofessor Steven Hartman leder projektet Bifrost som syftar till att öka allmänhetens förståelse för klimatfrågor och bidra till att skapa en bättre framtid för vår planet. Nu vill man skapa en ökad diskussion kring klimathotet i skolan, via webbsidan BifrostOnline, för att på så sätt skapa möjlighet till utveckling och förändring i frågan hos…
En ny undersökning från Naturskyddsföreningen visar att både stat och kommun brister i arbetet med att ge skolorna förutsättningar att arbeta med Skolans lärande för hållbar utveckling, LHU. Endast tre av tio kommuner har en strategi för området och staten kräver ännu inte att alla nyutbildade lärare ska ha kunskaper om hållbar utveckling.
Kraftverk som fångar upp fartvind, sjukhus med självskanning, pantåterlämnande papperskorgar. Framtidsidéerna är många i energiprojektet på Hertsöskolan i Luleå.
Tre fjärdedelar av svenska universitet och högskolor har grava brister i sitt arbete med hållbar utveckling inom utbildningen. Många lärosäten har helt enkelt inte tagit högskolelagen på allvar. Där står det, sedan tio år tillbaka, att man ska främja en hållbar utveckling. Nu har regeringen all anledning att agera, skriver företrädare för KTH.