Engagemang, kunskapstörst och – frustration. Med de orden presenterades Linnéa Eliasson, lärare på Ålsta folkhögskola, då hon i våras fick Region Västernorrlands miljöpris för sitt sätt att införliva miljöfrågorna i undervisningen.
Det jobbas hårt i Dalarnas skolor för att minska matsvinnet.I projektet "Minska matsvinnet i Dalarnas skolkök", som finansieras av Naturvårdsverket via Klimatklivet, ska matsvinnet på skolorna halveras från 2018-2030.
Tekniska Museet i samarbete med Håll Sverige Rent vill införa i plastslöjd i skolorna. "Tanken är att de ska samla in plastskräp och återvinna till nya saker, exempelvis kan en burk med räksallad bli en lampskärm", säger Maria Olsson, chef för lärande på Tekniska Museet.
Fredsbergs friskola utanför Töreboda nominerades 2020 till Grön Flaggs utmärkelse Årets hållbara skola. Nyckeln till framgången ligger i en tydlig målbild och en genomtänkt metod som arbetats fram under flera års tid.
För att fånga upp läroplanens olika hållbarhetsperspektiv i verksamheten krävs att man både lyssnar aktivt på barnen och diskuterar i arbetslaget, säger miljövetaren Sanne Björklund, som skrivit boken ”Lärande för hållbar utveckling i förskolan”.
Den här förskolan i Bråbo utanför Oskarshamn odlar egna grönsaker till skolmaten. Detta för att bli självförsörjande på grödor, öka barnens kunskaper om matens ursprung och lära dem tycka om att äta grönsaker.
Med programledaren Farah Abadi i spetsen och den nya årliga aktiviteten Klimatkompis skapar UR tillfälle för lärare i årskurs 3 att arbeta med hållbar utveckling. Konkreta uppdrag kopplade till Lgr11 och Agenda 2030 visar vägen till handlingskraft i klassrummet.
Trots att det står med i läroplanen – är det oklart hur skolor ska arbeta för att nå de globala hållbarhetsmålen. Men flera skolor i Göteborg genomgår just nu ett klimatlyft.