När Karl Hansson skulle börja fyran fick han veta att han hade cancersjukdomen leukemi, vilket gjorde att han inte alltid kunde delta fysiskt i undervisningen. Roboten AV1 placerades på hans bänk och genom den kunde han både kommunicera, se sig om i klassrummet och uttrycka olika känslor till sin lärare och klass.
Folkhälsomyndigheten bedömer att pandemin nu går in i en ny fas och många restriktioner tas därför bort. Men det är fortfarande hög frånvaro på många förskolor och skolor, och konsekvenserna av pandemin finns kvar. Det är därför viktigt att skolorna fokuserar på undervisning och elevhälsouppdrag och prioriterar bort annat.
Experts and lawmakers are pondering the effects of new school nutritional guidance on the rising rate of child obesity, with some saying that quality physical education classes might be even more important than changes to nutrition. The USDA's transitional nutrition standards released Friday include whole grain requirements and reduced sodium levels.
Rektorer över hela världen sliter i dag med att få verksamheten att gå ihop trots covid. Men i Italien blir arbetet svårare av snåriga regler och en enorm byråkrati. Vi har mött en rektor vars arbetsdagar blivit längre och nästan helt utan möjlighet att ägna sig åt annat än smittspridning.
Pandemirestriktionerna slopas men Folkhälsomyndigheten bedömer ändå att smittspridningen kommer vara hög ett tag till och det finns därför risk för fortsatt hög frånvaro inom förskolan. Trots det är verksamhetschefen för förskolorna i Vaggeryds kommun positiv till att restriktionerna nu hävs.
Ett rån kan bli ett extra svårt trauma när det sker på en plats där man vanligtvis inte behöver vara på sin vakt. Det säger barnpsykologen Hanna Thermaenius – som själv gick på råndrabbade Rudbeckianska gymnasiet i Västerås.
Den ständiga ökningen av psykisk ohälsa i skolan är egentligen ingen nyhet. Men vad händer? Det går inte att skjuta på problemet ytterligare, skriver Elias Backlund och Viktoria Moberg, studerar på Socionomprogrammet vid Umeå universitet
Men et flertall av norske studenter mener at nettundervisningen under pandemien har vært demotiverende og dårligere enn vanlig undervisning. Det bekymrer Studentorganisasjonen.