Rörelsepauser, personalträning, extra idrott och så skolgårdsdisco. Nya Karlslundsskolan i Örebro har lyckats klämma in motion och rörelse under hela dagen för elever och lärare.
Mark Siegbahn jobbar som idrottslärare på Drottninghögsskolan i Helsingborg. Han tycker att det bara pratas om problemen i skolan. Men ingen pratar om de lösningar som finns, såsom utomhuspedagogik och motion som förbättrar koncentrationen. Hur gör vi för att prata om lösningar i skolan istället för problem?
För att ta reda på om fysisk aktivitet kan förebygga psykisk ohälsa har elever i sex skolklasser i norra Örebro län fått var sin pulsklocka. Den ska hålla reda på deras fysiska aktivitet på gymnastiklektionerna.
Skolidrottsbarometern är en undersökning som ger kunskap om förutsättningarna för ungas möjlighet till rörelse i skolan. Undersökningen genomfördes mellan 13-25 mars 2018. Statistiken bygger på totalt 520 svar.
Hur gör man för att få skolbarn att röra mer på sig? På Tärnsjö skola har man valt en ovanlig modell. Eleverna cyklar på kontorscyklar under lektionstid, samtidigt som de löser mattetal eller studerar geografi.
Elever i Bollnäs kommuns skolor upplever obehag att duscha efter skolidrotten. Vissa elever väljer att inte bli svettiga på lektionen, medan andra inte ens vill vara med. Nu vill politikerna se över problemet.
Regeringen vill ha mer fysisk aktivitet i skolan för att höja elevresultaten. Då krävs det betydligt mer resurser för att lyckas, varnar idrottsläraren Daniel Gomejzon.
Forskning visar att det finns positiva kopplingar mellan fysisk aktivitet och prestationer i skolan. Därför får Skolverket nu i uppdrag att föreslå hur mer rörelse kan bli en del av vardagen i grundskolan.
Stortinget har vedtatt mer fysisk aktivitet i skolene, men forskningen tyder ikke på at det vil forbedre trivsel og læring, skrive Jorunn Spord Borgen, Professor, Norges idrettshøgskole/Høgskulen på Vestlandet, med flere.
Idrottsläraren Alexander Skyttes adhd och autism gjorde skolan under uppväxttiden bitvis till en plåga, såväl för honom själv som för människorna omkring honom. Idag ger det honom ett unikt perspektiv på elever med särskilda behov.