Skolans idé om inkludering och mer av extra anpassningar har i praktiken lett till exkludering för många elever. Detta vill vi nu förändra, skriver skolminister Lotta Edholm med flera liberaler.
Eltang Skole har i næsten 20 år fået støtte, der har gjort det muligt at have en klassepædagog i hver klasse. Skolen får nu frataget sin enkeltbevilling og skal over de næste to år spare 3,3 millioner. Tillidsrepræsentant Peter Blirup frygter for både kolleger og elevers fremtid.
Catrin Söderlund, författare, arbetsterapeut och lärare, har skrivit en som bland annat handlar om hur så kallade inkluderande lärmiljöer riskerar att exkludera vissa elever.
I Varberg ser skolnämnden Inkluderande undervisning och digitala läromedel som en räddning när 23 miljoner ska sparas. ”Toppen – det handlar ju bara om att lärarna ska hitta nya effektivare undervisningsmetoder och inkludera mera”, skriver krönikören Maria Wiman.
FN:s barnrättskommitté har uppmanat Sverige att stärka åtgärderna för att säkerställa inkluderande utbildning för alla barn med funktionsnedsättning, skriver Anders Lago, Riksförbundet FUB. m.fl.
Många elever med behov av särskilt stöd får inte den hjälp de behöver i skolan. Det här har lett till fler anmälningar om bristande tillgänglighet till DO. Sveriges Lärare påpekar att stödet sätts in alltför sent, trots att lärare känner till elevers svårigheter – det här beror på bristande resurser.
Trots att inkludering gäller i de flesta av västvärldens skolsystem, och trots att undervisning alltid anpassas efter elevers stödbehov, har inkludering och anpassningar blivit hatobjekt i sociala medier – och specialpedagoger får klä skott. Men det kanske inte är riktigt på riktigt? skriver Kjell Häglund i en krönika.
Inkluderingstanken ett sänke för svensk skola. Extra anpassningar har blivit en björntjänst för eleverna. Och de som har verkliga behov lämnas efter, skriver Karin Pihl på ledarplats.
Fritidsledarutbildningen på Kristinehamns folkhögskola har specialpedagogisk profil. "Vi har fokus på möjligheter och att hitta det som fungerar med ett tydligt främjande och förebyggande synsätt", säger läraren Öyvind Alster.