Forskere mener at konspirasjonstenkning utfordrer lærere og elever i klasserommene. "Vi må hjelpe elevene å utforske konspirasjonene. Ydmyker vi dem, skyver vi dem bare lenger bort", sier lærer Anne Liv Vastveit.
I en ny antologi har forskare på Forum för levande historia undersökt hur konspirationsteorier påverkar samhället och skolans värld. Hör Andreas Önnerfors, projektledare vid Medieinstitutet Fojo på Linnéuniversitetet, professor i idéhistoria och en av författarna till antologin. (webbradio)
Många unga AI-användare ställer frågor till AI-verktyg istället för till sökmotorer, visar Internetstiftelsens årliga undersökning. "Vi behöver nog fortsätta vårt arbete med att tjata om källkritik."
Diana Graber reflects on 15 years of teaching digital literacy through Cyber Civics, emphasizing the importance of empathy, critical thinking and privacy. Graber notes that while technology has evolved, teaching students to navigate digital tools ethically and safely remains the core challenge.
Förenklade svar på vetenskapliga frågor kan locka unga när forskare inte verkar överens och kommer fram till olika slutsatser som ifrågasätts. Gymnasieläraren Josefine Reimark vill att undervisningen ska ge alla elever möjlighet att kunna bedöma trovärdigheten i naturvetenskapliga påståenden.
Barn och unga mellan 8-19 år väljer bort traditionella sökmotorer som Google för AI-tjänster som ChatGPT, enligt den årliga rapporten ”Barnen och Internet” som Internetstiftelsen släpper först i höst.
Artificial intelligence is playing an increasingly dominant role in how students navigate school, and some teachers are warning the technology could be hurting their critical thinking skills.
I en tid där informationsflödet är större än någonsin och sociala medier blivit ungas främsta nyhetskälla, lanserar SR, SVT och UR en gemensam satsning på journalistik och källkritik för elever i åk 9. Genom det digitala eventet Fria ordet åk 9 får elever en unik inblick i journalistikens värld och en förståelse för varför redaktionella medier är…
Hur påverkar generativ AI egentligen elevernas kritiska tänkande? Forskning visar att de som använder AI ofta upplever att de blir mer källkritiska – men i verkligheten minskar deras kritiska förmåga vid användningen av generativ AI. Det skriver Magdalena Ivarsson och Sten Ivarsson, biblioteksutvecklare respektive medieteksamordnare.