Läs Skolportens intervju med sexologen Kalle Norwald. Han är en av talarna på Skolportens digitala TEMA-konferens Att undervisa om sexualitet, samtycke och relationer och ska tala om hur man kan integrera teman om sexualitet, samtycke och relationer i övrig undervisning.
Läs Skolportens intervju med Nioosha Shams, läsambassadör. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Skolbibliotek och kommer att tala om mångspråksfokus och läsfrämjande arbete.
Låt lärare och rektorer själva välja vad de behöver för kompetensutveckling. Och låt dem få vända sig till både privata och offentliga aktörer, skriver Tobias Ludvigsson och Åsa Larsson, Gothia Kompetens.
Alla lärare i Ulricehamn, från grundskolan upp till gymnasiet och vuxenutbildning, har gått kursen Det globala klassrummet. En satsning för att de bättre ska kunna möta elever med ett annat modersmål och en annan kulturell hemvist.
Regeringen utser i dag 19 ledamöter som ska ingå i Rådet för professioner i skolväsendet. Rådets uppgift är att vara rådgivande i Skolverkets arbete med att utveckla det nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare som regeringen tidigare beslutat om.
Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.
Fra 1. februar kan barnehagelærere, lærere og ledere søke om å få videreutdanning til høsten. Til sammen 7700 lærere i barnehage og skole kan få tilbud.
Antirasismkurser ska hjälpa lärare och annan personal i skolorna att ingripa aktivt mot rasism eller diskriminering i skolorna. Men har kurserna någon effekt på vardagen i skolan?
Regeringen har nu lagt fram proposition om ett nytt nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare till riksdagen. Tre rektorer, som föreslås ingå i Skolverkets professionsråd ger både ris och ros till regeringens förslag.
Tänk om lärare fick vara lärare, om karriärstegen för lärare handlade mer om kärnuppdraget istället för det tidsödande ältandet av skolutveckling, möten, fortbildning och evighetslånga diskussioner. Det skriver läraren HP Tran i en debattartikel.