Nu har förskolepersonal från Göteborgs stad som saknar utbildning för arbete med barn startat validering och utbildning till barnskötare och förskoleassistent. Utbildningen görs inom ramen för projektet Kompetensförstärkning förskola och deltagare från ytterligare tio kommuner kommer att starta successivt under hösten och våren. Målet är en högre andel rätt utbildad personal i regionens förskolor.
Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter. "Bäst är om lärarna upptäcker svårigheterna innan eleven själv gör det", säger Aya Stehager på SPSM.
Att lärarna får relevant fortbildning är en nyckelfråga för undervisningens kvalitet och elevernas kunskapsresultat. Dessvärre visar vår nya undersökning att arbetsgivarna brister rejält i sitt ansvar. Det är djupt alarmerande, skriver Lärarnas Riksförbund.
När en pandemi sätter stopp för fysiska möten gäller det att hitta nya tillvägagångssätt. Så resonerade Victoria Iribarne Gómez-Haedo när hon skapade en virtuell mötesplats för spansklärare i Sverige.
Vad behöver äldre medarbetare för att stanna kvar längre i yrkeslivet? För förskolepersonalen i Luleå är det stöd och kompetensutveckling inom IT. Och de har själva hittat flera enkla och praktiska lösningar på det.
6 av 10 lärare uppger att deras arbetsgivare i mycket eller ganska låg utsträckning erbjuder meningsfull kompetensutveckling, enligt en Sifoundersökning. Värst är det i förskoleklass och fritidshem.
Arbetsförmedlingen har fått regeringens uppdrag att anvisa fler personer till utbildning inom folkhögskolan. Beslutet innebär att arbetssökande kan studera i upp till ett år med bibehållen ersättning om det är motiverat för att kunna få ett jobb. Beslutet gäller från 1 november i år.
Rekordmånga uppsagda tjänstemän skolar nu om sig och byter karriär.I sviterna av coronapandemin ökade antalet personer som sökte stöd hos Trygghetsrådet TRR med 47 procent under tredje kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol.
"Inrättandet av ett professionsprogram för rektorer är nödvändigt för att säkerställa våra medlemmars yrkesutveckling, kompetensutveckling och för att öka professionens attraktionskraft." Det säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Lärarförbundet Skolledare.