Alla anställda inom förskolan och skolan i Norrtälje kommun ska utbildas i hur man bemöter barn med npf. Kommunen satsar även på att förändra lärmiljön.
Mer än 500 personer tog en ämneslärarexamen förra läsåret genom att komplettera en tidigare högskoleutbildning. Många av dem kan nu undervisa i naturvetenskap, matte eller teknik – ämnen där lärarbehovet är stort.
Professionell utveckling i fyra steg, och fokus på kärnuppdraget – att undervisa. Det är huvudpoängerna i utredningen som ska stärka lärarprofessionen.
Fyra nationellt reglerade nivåer för lärare och förskollärare och två för rektorer och förskolechefer. Så föreslås skolvärldens nya karriärtrappor se ut.
Förslaget om ett nationellt ramverk för att säkra skolledares och lärares kompetensutveckling och yrkesskicklighet är till stora delar mycket bra. Sveriges Skolledarförbund har drivit dessa frågor länge och jag är mycket glad över det gehör vi har fått.
Förslaget om ett nationellt ramverk för att säkra skolledares och lärares kompetensutveckling och yrkesskicklighet är till stora delar mycket bra. Sveriges Skolledarförbund har drivit dessa frågor länge och jag är mycket glad över det gehör vi har fått.
I slutbetänkandet har utredningen lämnat förslag som syftar till att ge bättre förutsättningar för lärare, förskollärare, rektorer och förskolechefer att utföra sina uppdrag och bland annat se över behörighets- och legitimationsreglerna. (pdf)
Nu presenteras en utredning om ett professionsprogram och minskad administrativ börda för lärare. Lärarförbundet tycker förslagen om kompetensutveckling är bra men saknar förslag som minskar administrationen – själva grunden för att lärare ska hinna kompetensutveckla sig.
Hem- och konsumentkunskapslärarna i Södertälje har med hjälp av Högskolan Kristianstad gjort en lesson study om matkultur. Ett föredömligt fortbildningsinitiativ av kommunen, anser lektor Karin Höijer.
”Skall Sverige framgent kunna utbilda ungdomar till kompetenta talare av flera språk måste riktade insatser sättas in för att förbättra språklärarnas arbetssituation och möjligheter till fortbildning”, skriver Kent Fredholm, ordförande för Språklärarnas Riksförbund.