Dålig löneutveckling, hög arbetsbelastning och låg status. I nya Education at a Glance tecknar OECD en mycket mörk bild av den svenska lärarkårens situation.
Låga löner, långa arbetsdagar och låg uppskattning från samhället. Det är en sammanfattning av några av slutsatserna i den OECD-rapport som presenterats om läget i den svenska skolan i jämförelse med andra länder inom den ekonomiska samarbetsorganisationen.
I den internationella jämförelsen, Education at a glance 2016, sticker den svenska lärarkåren ut på flera sätt, både när det kommer till löner som halkar efter, bristen på unga lärare och framförallt när det kommer till arbetstid. Svenska lärare arbetar mycket mer än genomsnittet i andra länder.
Trots att de jobbar längre än kollegerna i andra länder så har svenska lärare sämre betalt. Det visar OECD:s jämförelse mellan olika länders skolsystem som presenterades i dag, skriver TT.
Ordförande Anna Ekström i Skolkommission, som just nu undersöker varför svenska skolelever fortsätter att halka efter med skolresultaten, har begärt förlängd tid för att lägga fram utredningen, skriver Margareta Karlsson på ledarplats.
Bostadsmarknaden och skolsystemet utgör fortfarande de största orosmolnen för svensk ekonomi enligt EU-kommissionen. I år seglar även integrationspolitiken upp på listan.
Andreas Schleicher, OECD:s utbildningschef och ansvarig för Pisa, har en mycket mer nyanserad syn på skolan än vad som framkommit i debatten, skriver Eva-Lotta Hultén.
Regeringen presenterar i nästa veckas vårbudget en ny strategi för att förbättra läsningen i skolan. Syftet är att stoppa Sveriges ras i Pisa-mätningarna där dålig läsförståelse även påverkat resultaten inom matematik och naturvetenskap. Men samtidigt kommer varningar om ett fortsatt Pisa-ras de närmaste åren på grund av det stora flyktingmottagandet.