Svenska elever som använder IT mycket har sämre resultat i matematik och läsning. Det visar en ny Pisa-rapport. Vid Mockfjärdsskolan i Gagnefs kommun fokuserar de på IT och där har alla elever en varsin surfplatta.
Elever som använder internet extremt mycket har de sämsta resultaten i läsförståelse och matematik, visar Skolverkets analys av den senaste Pisa-undersökningen. Samtidigt visar statistiken att Sverige har den högsta andelen extrema internetanvändare i OECD.
Svenska elever använder it allt mer - men de presterar inte bättre i den digitala delen av Pisaprovet för det. Samtidigt visar det sig att de som använder internet mest både mår och presterar dåligt.
Elever som använder internet extremt mycket har de sämsta resultaten i läsförståelse och matematik, visar Skolverkets analys av den senaste Pisa-undersökningen. Samtidigt visar statistiken att Sverige har den högsta andelen extrema internetanvändare i OECD.
Eleverna med den högsta internet- och datoranvändningen i och utanför skolan presterar sämst på Pisa-provet. Dessutom har Sverige den högsta andelen extrema internetanvändare i hela OECD. Det visar en fördjupad analys av den senaste Pisa-studien
Datortillgången i den svenska skolan är utmärkt. Betydligt sämre är de svenska elevernas IT-kunskaper. I ännu ett Pisa-test, denna gång digitalt, hamnar Sverige långt efter toppnationerna.
Datortillgången i den svenska skolan är utmärkt. Betydligt sämre är de svenska elevernas IT-kunskaper. I ännu ett Pisa-test, denna gång digitalt, hamnar Sverige långt efter toppnationerna.
Resultaten i Pisa-undersökningarna har inneburit återkommande bakslag för den svenska skolan. Nu i veckan är det upp till bevis igen. Då ges svaret hur bra svenska elever är på IT-användning.
Det skulle vara fel att i min studie justera för att många elever med invandrarbakgrund är fattiga, har föräldrar utan akademisk bakgrund och/eller har genomlidit krig, skriver Gabriel Heller Sahlgren.