Nu presenterar vi förslag till reviderade kursplaner i grundskolan, sameskolan och specialskolan samt reviderade ämnesplaner på gymnasial nivå. Ta chansen att lämna dina synpunkter senast den 23 oktober.
I dag presenterar vi förslag till förändrade kurs- och ämnesplaner med målet att kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen ska förbättras och att betygen ska bli mer rättvisande. Alla som vill kan lämna synpunkter, men framför allt vill vi uppmana lärarna att göra sina röster hörda, skriver Peter Fredriksson och Anna Westerholm, Skolverket.
När dagens kursplaner formulerades var syftet att de skulle bli mer rättvisa och begripliga. I stället blev det tvärtom och därför ska de nu skrivas om. "Vi är väl medvetna om riskerna med en revidering," säger Ann-Christin Hartman som är enhetschef vid Skolverket.
Studenter som kommer till universitetet har bristfälliga kunskaper med sig från gymnasiet, trots de storstilade formuleringar som finns i kursplaner och betygskriterier. Det säger Bent Christensen som är programansvarig för biologi och geovetenskap vid Umeå universitet.
Kursplanerna för grundskolan, och till viss del även för gymnasiet, behöver revideras och förenklas. Det menar regeringen, som tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna, vill få till en reform under den nuvarande mandatperioden.
Vi arbetar med förslag till revidering av kurs- och ämnesplaner i grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan samt för vissa ämnen på gymnasial nivå.
Många lärare vill tycka till när Skolverket förändrar kursplanerna. I fokus står betoning av faktakunskaper, minskat centralt innehåll, förtydligad progression och mer ämnesspecifika, men mindre detaljerade, kunskapskrav.
Skolverket har presenterat förbättringar som man vill göra av kurs- och ämnesplaner. Bland annat vill myndigheten se en ökad betoning på faktakunskaper, mindre detaljerade kunskapskrav och bättre anpassning till de olika stadierna.
Från och med tisdagen får alla lärare chansen att tycka till om Skolverkets riktlinjer till nya kurs- och ämnesplaner. Samtidigt presenterar myndigheten konkreta exempel på möjliga förändringar.
Ökad betoning på faktakunskaper, mindre detaljerade kunskapskrav och bättre anpassning till de olika stadierna. Det är några av de förbättringar av kurs- och ämnesplaner som Skolverket vill göra.