För en vecka sedan riktades en mycket allvarlig anklagelse mot Skolverket. Per Kornhall, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademiens skolkommitté, och skoldebattören Isak Skogstad, hävdade att de hade bevis för att en grupp tjänstemän på Skolverket i akt och mening agerat för att sabotera den dåvarande borgerliga regeringens skolpolitik, skriver Fredrik Haage på ledarplats.
Trots att Skolverket hade i uppdrag att betona faktakunskaper, tog de fram läroplaner och kunskapskrav som är så luddigt formulerade att inte ens högutbildade föräldrar förstår dem, skriver SvD på ledarplats.
Tjänstemän på Skolverket förvanskade sitt uppdrag när dagens kursplaner kom till. Det hävdar skoldebattörerna Per Kornhall och Isak Skogstad i en debattartikel. Men Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson slår tillbaka mot kritiken.
Skolverket ser över sina interna processer efter kritiken, men vänder sig samtidigt mot den. "Det satt inga enskilda tjänstemän och kokade ihop någonting på egen hand", säger generaldirektör Peter Fredriksson till Skolvärlden.
Skolkrisen är självfallet inte enbart Skolverkets fel, även politiker av olika färger har haft ett stort ansvar för förfallet. Inte minst mitt eget parti, Moderaterna, har under de senaste decennierna gjort flera felsteg som har påverkat det svenska skolväsendet negativt, skriver Benjamin Dousa, Muf i en replik.
Vi på Skolverket är medvetna om att det finns behov av vissa revideringar av dagens kursplaner och kunskapskrav. Med det sagt så finns det all anledning att bemöta Per Kornhalls och Isak Skogstads kritik och påtala rena felaktigheter, skriver Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen på Skolverket i en replik.
Dagens kritiserade kunskapskrav är resultatet av att tjänstemän på Skolverket medvetet gick emot regeringens direktiv. Det menar skoldebattörerna Per Kornhall och Isak Skogstad, som hänvisar till läckta interna dokument.
Enskilda tjänstemän på Skolverket har medvetet förvanskat uppdraget att ta fram nya kursplaner med konkreta och ämnesinriktade mål, för drygt tio år sedan, menar två skoldebattörer. Hör en av artikelförfattarna, Isak Skogstad, och Skolverkets generaldirektör, Peter Fredriksson. (webb-radio)
En liten grupp mäktiga tjänstemän på Skolverket förvanskade sitt uppdrag att ta fram tydligare kursplaner. Man behöll i stället den syn som premierar abstrakta förmågor. Samma grupp censurerade också den hårda kritiken från lärarna. Resultatet är känt. Dagens kursplaner är utformade på ett sätt som få förstår, skriver skolexperten Per Kornhall och debattören och läraren…
Under flera veckors tid har Studio Ett:s reporter Katarina Gunnarsson bevakat frågan om kursplanerna och det har väckt starka reaktioner. Hör Per Thullberg, före detta generaldirektör skolverket, Isak Skogstad, lärare som ofta debatterar skolfrågor och Katarina Gunnarsson, reporter Studio Ett. (webb-radio)
Skolverket tar till sig kritiken mot krångliga kursplaner och svårbegripliga hemläxor, som Ekot tidigare har rapporterat om. De nya kursplanerna kommer att lägga mer vikt på faktakunskap, lovar verket nu. Något som glädjer utbildningsminister Gustav Fridolin.