Nu står det klart att antikens historia, nationalsången, Bibeln och psalmer blir kvar i läro- och kursplanerna. Vid regeringens sammanträde igår antogs de förändringar som Skolverket tidigare presenterat.
Just nu reviderar vi alla kursplaner i grundsärskolan och fem kursplaner för döva och hörselskadade elever med intellektuell funktionsnedsättning i specialskolan. Målet är att kursplanerna ska bli ett bättre arbetsverktyg för lärarna. De reviderade kursplanerna börjar att gälla tidigast hösten 2021.
Vi har tagit fram förslag på reviderade kursplaner i grundskolan, specialskolan och sameskolan. Nu ska regeringen fatta beslut om kursplanerna och vi förväntar oss ett beslut under 2020. Om de fattar ett sådant beslut börjar kursplanerna gälla den 1 juli 2021.
Avkodning är A och O för att ett barn ska lära sig läsa, enligt evidensbaserad forskning. Men i Skolverkets förslag på nya kursplaner saknas skrivningar om den tidiga läsinlärningen. Fokus ligger på slutmålet; läsförståelse och förmågan att bearbeta texter. Förslaget har väckt stark kritik bland forskare. Här presenterar vi några av de rösterna.
De nya kursplanerna hotar drabba elever med läs- och skrivsvårigheter hårt i framtiden. Det slår en rad olika professorer fast och riktar skarp kritik mot Skolverket. "Det kan bli ett stort problem i förlängningen", säger Ulrika Wolff, professor i pedagogik.
Debattörerna: Lyft läsförståelsens vikt för barn i lågstadiet. Om inte läsinlärning tydligt synliggörs i kursplanerna kan det signalera att man inte heller behöver ägna tid åt det i undervisningen.
Det är för få timmar i historia i skolan. Det varnar Lärarnas riksförbund nu för. Bakgrunden är Skolverkets beslut om att låta antiken vara kvar i undervisningen trots för få undervisningstimmar.
Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och Svenskt Friluftsliv skriver idag en uppmaning till regeringen att inte göra de ändringar som Skolverket föreslår. Allemansrätten är grundlagsskyddad och en rättighet som alla elever borde försäkras få mer kunskap om – inte mindre!
De kritiserade förändringarna som till exempel att ta bort antiken blev inte av men Mikael Koivunen, Norbergs kommunombud för Lärarnas riksförbund och lärare i SO på Centralskolan i Norberg, tycker fortfarande att betygskriterierna är för luddiga.
Språket i de förändrade kursplanerna har blivit rakare, tydligare, "mindre flummigt" och mindre akademiskt – även om de fortfarande är tolkningsbart. Men i modersmål har det inte hänt så mycket. Det tycker lärarna som LT pratat med.