Skolminister Lotta Edholm är kritisk till den rådande skolsituationen och vill stoppa lärarflykten. Men hon tycker inte att det krävs riktade resurser till norra Sverige. – Jag tror inte på särlösningar. Grundproblemet är att vi har för få lärare i Sverige, säger hon.
Lärarfacket har varnat för att 200 skolor i Sverige riskerar att stängas på grund av personalbrist. I Gällivare är andelen obehöriga lärare knappt 50 procent och personalbristen stor. Eleverna får sämre utbildning och 15-åriga Ellen Landström är rädd att inställda lektioner och lärarbrist påverkar betygen.
På Rotebergs skola i Edsbyn har de inte haft problem med att rekrytera behöriga lärare under de senaste åren. Trenden verkar även avspegla sig i resten av kommunen, som är bäst på att ge elever behöriga lärare i länet.
Endast 25 procent av lärarna på Garpenbergs skola har behörighet. "Jag är inte alls nöjd", säger rektor Camilla Aldén, men berättar samtidigt att hennes personal är utbildade lärare eller håller på att utbilda sig. En som blir nollad i Skolverkets statistik är Margareta Nellfors Dufåker som har arbetat som förskollärare i 35 år och undervisar…
En av lärarna som larmade om situationen på Nya Raketskolan har fått beskedet att hans kontrakt inte förlängs nästa år. Kiruna kommun menar att detta inte har med larmen att göra utan att kommunen följer skollagen om behöriga lärare.
Ökad skolsegregation leder till en allt tuffare arbetsmiljö för många lärare. "Många hör av sig till mig och gråter", säger Britt-Marie Selin som är ordförande för LR i Stockholm.
Skolresultatet på den nya Paradisskolan på Tjärna Ängar har inte ökat trots att lärarbehörigheten inför skolstarten förra året ökade från 35 procent till runt 90 procent.
Petterbergsskolan i Västerås har högre andel legitimerade och behöriga lärare än de flesta skolor – men lägre måluppfyllnad. Så är det en ”bra” eller ”dålig” skola?