Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Lärarlegitimation"

Visar sida 1 av 48

När fler ska bli behöriga lärare - möjligheter att utveckla KPU

26 november
Syftet med rapporten När fler ska bli behöriga lärare – möjligheter att utveckla KPU är att beskriva hur systemet med kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) fungerar idag och att identifiera faktorer som påverkar dess bidrag till en långsiktigt stabil försörjning av legitimerade lärare. Analysen bygger på tidigare studier, statistik och ett tjugotal intervjuer med lärosäten, myndigheter…
Nyhetskategorier

”Legitimationen är misslyckad – öppna för obehöriga lärare”

28 juli
En obehörig lärare är inte alltid vad många verkar tro. Ofta saknas bara vissa ämneskurser, trots lång erfarenhet och bred kompetens. Den nuvarande lärarlegitimationen har inte löst problem med lärarbrist och undervisningskvalitet. Nu behövs ny modell med fokus på lärarens kunskaper, skriver Håkan Wiclander på Idéburna skolors riksförbund och pedagogikprofessorn Ingrid Carlgren.
1248