Hvordan håndterer du forældre, der kommer med særkrav eller betvivler din faglighed? Det har psykolog, forfatter og foredragsholder Rikke Yde Tordrup i flere år undervist nyuddannede lærere i. Erfarne lærere kan også læse med.
En stor andel lærere afstår af frygt for repressalier fra at ytre sig kritisk om skole og arbejdsforhold i den offentlige debat. Ekspert kalder det et demokratisk problem.
Ämnesinnehållet är stort – men tiden är knapp. Nästan varannan lärare uppger att deras ämne lider av stoffträngsel, enligt en ny undersökning. Här vittnar tolv lärare om vilka konsekvenser det får.
Närmare varannan lärare anser att innehållet i deras ämne är orimligt stort i förhållande till undervisningstiden, enligt en ny undersökning. Nu larmar lärare om att stoffträngseln leder till att den nödvändiga mängdträningen uteblir och att elevernas lärande därmed blir ytligt.
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om vår yrkestitel och vad titlar spelar för roll i vårt dagliga arbete. Vi berättar även om hur vi upplever att vi blir bemötta utanför förskolemiljön när vi avslöjar vårt yrke – är det dags att höja förskollärares status i samhället? (webbradio)
För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Selvom studenterne afhjælper en akut personalemangel, rejser de også spørgsmålet om behovet for at oplære dem ordentligt, hedder det i den årlige OECD-rapport om uddannelse.
Jenny Edvardsson, lärare, adjunkt och läsfrämjare i Kristianstad, får Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2024. Detta kommer att uppmärksammas under jubileumsfestivalen på stadsbiblioteket i Kristianstad. Jenny kommer även få prispengar för sitt arbete. Och för Jenny betyder läsning mer än att bara förstå en text.
Sveriges Lärare Göteborg larmar om att pedagoger behöver städa lokalerna på en grundskola i Göteborg. De har även fått höra att det sker på fler skolor i Göteborgsområdet. "Lärare har fått tillsägelse om att gå ut och torka elever som varit på toaletten", säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare Göteborg.
Lärarna behöver utrymme för att bygga tillitsfulla relationer med eleverna, skriver Anneli Einarsson, lektor pedagogik med inriktning dramapedagogik, vid Malmö universitet.