Kanske är det den bästa nyhetsstoryn på åratal. Stefan Holm, känd idrottsman och olympisk guldmedaljör i höjdhopp, vill pröva att vikariera i en högstadieskolan. Men redan första dagen tappar han fattningen, lyfter ut en bråkig elev och blir polisanmäld för misshandel, skriver Nya Kristinehamns-Posten på ledarplats.
UHR:s styrelse har beslutat om nya föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen.
Janne Andersson, tidigare förbundskapten i fotboll, är med i nya avsnittet av Skolpodden i Stockholm. Hör honom bland annat berätta om sin första lärare och sin tid i skolan. (webbradio)
När timplanerna avskaffades på gymnasiet var ett av argumenten att garanterad undervisningstid skulle vara flexibelt och utgå från elevernas behov. Så blev det inte. "Hanteringen av undervisningstid sker schablonmässigt utan hänsyn till eleverna", säger Anne Pihlo, Sveriges Lärares nationella skolformsförening för gymnasiet.
Incidenten där Stefan Holm tog tag i en elev under en stökig lektion sätter fingret på skolans problem. Bråk och stök förstör för både lärare och elever. Det skriver Thomas Hermansson i en ledare.
Akademiska kurser över hela landet. Ett meriteringssystem som kan påverka både arbetsuppgifter och lön. Skolverkets förslag till ett professionsprogram för lärare och förskollärare är färdigt.
Går Skolverkets förslag på professionsutveckling att genomföra i kommuner som redan har lärarbrist, vikariestopp och besparingskrav? "För att det ska få praktisk betydelse krävs ekonomiska medel", säger Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Den förre höjdhoppsstjärnan Stefan Holm vikarierade som lärare och polisanmäldes för misshandel efter att han fysiskt flyttade på en elev vid två tillfällen när eleven inte flyttade sig trots tillsägelse. Hör Vera Littmarck, Sveriges Lärare, och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare. (webbradio)
Får inte mitt barn lära sig någonting? Varför säger du bara inte till? Detta är bara några av frågorna som jag, som lärare, som människa, möter i klassrummet, i skolan och privat. Man kan inte annat än att bli nedslagen, känna sig otillräcklig, skriver läraren Maria Lundevall.
Fler detaljregleringar underminerar professionernas autonomi och principerna för hur utbildning ska styras, varnar företrädare för Sveriges skolledare och Idéburna skolors riksförbund.