Mange lærere i København afstår internt på arbejdspladsen fra at udtale kritik, fordi de frygter ledelse eller forvaltnings reaktioner, viser en undersøgelse, som Københavns Lærerforening står bag.
En internationell studie visar att nio av tio svenska högstadielärare är nöjda med sitt arbete, trots att 44 procent upplever hög stress på jobbet. Svenska rektorer rapporterar dubbelt så mycket mobbning jämfört med kollegor i andra länder.
Tänk så många svar lärare hade kunnat ge om frågan hur många barn de har lärt att läsa varit i fokus. Det borde firas i kollegiet. Rektorn kunde hålla ett litet tal, skriver läraren Anne-Marie Körling.
När platsannonser för yrkeslärartjänster ställer minimala krav på erfarenhet och utbildning förminskas hela vårt yrke, liksom värdet av den undervisning eleverna får. Vår kunskap får inte reduceras till något som ”vem som helst” kan ersätta, skriver yrkesläraren Alberto Volkers.
Fler lärare upplever att yrkets status har stärkts de senaste åren. Samtidigt upplever nästan hälften av lärarna en hög stress i arbetet. Det visar den internationella enkätstudien TALIS 2024, som undersöker yrkesvardagen för lärare och rektorer i högstadiet. Regeringen har i budgetpropositionen för 2026 avsatt medel för flera åtgärder som kommer att förbättra lärarnas arbetssituation.
Över 90 procent av lärare och rektorer är nöjda med sitt arbete visar den internationella undersökningen Talis 2024. Dessutom har svenska lärare och rektorer en mer positiv syn på yrket än tidigare.
Talis 2024 är en internationell studie som undersöker bakgrund, yrkesvardag och inställning till yrket hos personal, lärare och rektorer i olika delar av skolan. Sverige har tidigare deltagit i Talis 2013 och 2018. Den här nationella rapporten redovisar resultat för lärare och rektorer som arbetar i grundskolans årskurs 7-9. (pdf)
Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners. Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Nio av tio unga, svenska högstadielärare räknar med att vara kvar i yrket om fem år. Internationellt sett är det en hög andel. Men svenska lärare vittnar också om stress och brist på uppskattning.