I debatten framstår det som att problemen med skolan är friskolor och konfessionella skolor och att ett förstatligande skulle lösa många problem. Men ser man till historien om hur förfallet började så kan svaret bli ett annat. Professor emeritus Hans-Albin Larsson har ägnat ett helt yrkesliv åt dessa frågor. (webb-radio)
Lærere oplever at blive mellemmænd på Aula, når skilte forældre ikke er på talefod, fortæller eksperter i forældresamarbejde. De anbefaler klare rammer for kommunikationen for alles skyld - ikke mindst elevens.
Skolverksamheten är redan ”effektiviserad” in på bara benet efter åratal av nedskärningar. Nu kan inte lärarfacket se vad nästa utlovade besparing ska lyckas skära bort – utan att hela bygget rasar.
Hela min yrkesverksamma tid har jag upplevt att jag fått bråka om min ställning som lärare, övertyga folk om att jag är lärare, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Att idrotta på elitnivå i forna Sovjet var ingen lek, berättar idrottsläraren Helen Hedblom. Trots det har hon tagit med sig många av de erfarenheterna in i lärarrollen.
Det går en rak linje mellan kommunpolitikern som röstar igenom en snål budget och läraren som får ta emot hotfulla sms på sin privata mobil med texten ”Vi vet var du bor”. Det menar Petra Åkerström på Sveriges Lärare.
När Malmö pedagogpris delades ut stod pedagogerna på avdelningen Junibacken på Almgårdens förskola som vinnare. Bland annat för deras fina arbete med relationer, inte bara med barnen utan även med vårdnadshavarna.
”Vad innebär det egentligen att göra jobbet tillräckligt, att inte vrida ur den där trasan till kropp man har mer än nödvändigt? ”, skriver Maria Wiman.
Undervisningen har blivit fem gånger svårare under de sexton år han arbetat. Det menar matte- och teknikläraren Bakhtiar Ashnagar, som arbetar i Alby, ett särskilt utsatt område.