Lärarnas sjukfall ökade dramatiskt under pandemiåret 2020. Men det är inte lärare som drabbats hårdast under pandemin. Det visar nya siffror från Försäkringskassan.
Lärarförbundet tog strid för Camilla Ovesdotter. Men förlorade i förvaltningsrätten. "Det är ett beklagligt beslut", säger Hannah Edström, förbundsjurist på Lärarförbundet.
Var tredje lärare ägnar en stor del av undervisningstiden på att upprätthålla ordning och studiero i klassrummet. "Läraren har ingen möjlighet att hantera den mängd av behov som måste mötas", säger Lars Santelius, huvudskyddsombud för LR i Stockholm.
Åtta av tio lärare som deltagit i kompetensutveckling i Europa via Erasmus+ har fått kunskaper som är användbara i deras dagliga arbete. Nio av tio är nöjda med sina erfarenheter och skulle vilja delta igen. Det framgår i en ny rapport från Universitets- och högskolerådet (UHR).
Lärare tillhör de mest utsatta grupperna när det gäller ohälsa orsakad av jobbet. Och pandemin har inte underlättat situationen. Det här är lärarnas egen bild av arbetet under covid-19.
Ålderdomliga gränssnitt, program som inte funkar och IT-system vars utformning tvingar lärare in i arbetssätt de inte vill ha. Det framgår av en LR-undersökning kring den digitala arbetsmiljön för lärare i Växjö.
Nära varannan lärare har besvär till följd av arbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets nya undersökning. Det placerar skolans yrkesgrupper i topp på listan av drabbade yrken. Andelen som drabbats av smitta har dubblerats sedan undersökningen 2018.
Men är det viktigt att lärare kan kalla sig akademiker? Svaret är ja. Statusfrågan har betydelse för lön och arbetsvillkor och inte minst för den professionella friheten, skriver Johanna Jaara Åstrand.
I våras skrev Världen idag om en lärare som blivit avskedad från Solvikskolan i Järna på grund av att hon vägrat kalla en elev för ”hen”. I tidningen uttalade sig läraren anonymt, men nu väljer hon att gå ut offentligt.
Lärare såväl som studie- och yrkesvägledare måste kunna göra karriär i sin profession utan att behöva lämna skolan, skriver Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Läraryrket måste återigen bli ett attraktivt yrke och för det krävs reformer för en bättre arbetsmiljö och en relevantare lärarutbildning, Fredrika Albertsson, Moderat Skolungdoms rikskommitté, m.fl.