Läraren Maria Åhs har arbetat som lärare i 24 år. Stressnivån har stigit enormt, upplever hon. Orsak: känslan av otillräcklighet och att ständigt stå under lupp.
En ny studie undersöker om lärarassistenter avlastar lärarna. Resultaten visar att lärarna får mer undervisningstid men att de känner mindre psykisk stress.
Känslan av att inte räcka till – den har läraren Linus Österholm blivit av med. På Realgymnasiet tar heltidsmentorerna hand om elevernas situation i skolan och sköter även en hel del administration.
Mindre dokumentation skulle vara den viktigaste åtgärden för att minska arbetsbelastningen för lärare. Och nära 4 av tio gymnasielärare överväger att lämna yrket på grund av all dokumentation. Svaren framgår i en rapport från Lärarförbundet.
Det är uppenbart att S har tappat greppet om verkligheten och nu sprider Anna Ekström rena lögner om lärarnas löner. Vill man på riktigt hjälpa den svenska lärarkåren gör man det främst genom att satsa rejält på Sveriges kommuner, något som S valt att i princip helt bortse ifrån i sin egen pyttipannabudget, skriver Jimmie…
Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Det är dags att inse att den svenska skolan inte fungerar, skriver Sven-Eric Liedman, idéhistoriker och författare, bland annat till ”Hets! En bok om skolan”
Lågaffektivt bemötande har på bara några år slagit igenom i den svenska skolan. På Hjulsta grundskola tog eleverna över och anmälningar om hot och våld slog i höjden. På Dalängskolan i Lidköping kan fallet om en lärare som lyfte undan en elev komma att prövas i Högsta domstolen. Men varifrån kommer den kritiserade metoden –…
Det finns stora problem med lärarnas lönebildning. Lärare är förlorare i ett livslöneperspektiv, erfarenhet premieras för dåligt och det finns på många håll stora osakliga skillnader i vad lärare tjänar, skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén.
Det finns stora problem med lärarnas lönebildning. Lärare är förlorare i ett livslöneperspektiv, erfarenhet premieras för dåligt och det finns på många håll stora osakliga skillnader i vad lärare tjänar. LR vill se ett mer meritokratiskt lönesystem, där olika löner kan härledas till individers erfarenhet, skicklighet, förtjänst och formella meriter. (pdf)