Situationen för lärare som anklagas för att ha kränkt enskilda elever är inte rättssäker. Som det ser ut i dag kan lärare i praktiken inte agera mot det allt grövre stöket och våldet i skolan. Därför begär vi nu förhandlingar med regeringen för att få till stånd en ändring av skollagen, skriver Roger Haddad (L).
Vissa känner sig ifrågasatta och underlägsna, andra ser elevernas briljerande som en tillgång. Tre lärare berättar om när eleverna sticker ut kunskapsmässigt.
Mot slutet av sitt yrkesliv får hon ett pris för sin undervisning i NO av Kungliga vetenskapsakademin. "Efter fyrtio år är jag på topp," säger Anna-Lena Ekström, mellanstadielärare på Vänge Skola i Uppsala.
Förskollärare har hög sjukfrånvaro och en ökad psykiska ohälsa. I en ny rapport vid Malmö universitet föreslår forskare hur situationen ska kunna förbättras.
Charlotta Rahm, lärare på Mohedaskolan, har fått ”Geografilärarpriset” för sin pedagogik. Hon försöker göra världen levande för sina elever och anknyta den till deras liv. "Jag känner att jag måste ta med eleverna ut i världen", säger hon.
Förutsättningarna för förskolan och förskollärares uppdrag är mycket problematiska, visar en färsk forskningsrapport från Malmö universitet. Förskollärarens uppdrag har undersökts, mot bakgrund av hög sjukfrånvaro och en ökad psykisk ohälsa hos förskollärare.
Ingegerd Tallberg Broman och Sven Persson har på uppdrag av Malmö stad gått till botten med vilka utmaningar som förskolan och framför allt förskollärare brottas med och ringat in områden där möjliga åtgärder finns. De har nu lagt fram sin slutrapport där de utgått från situationen i Malmö. (pdf)
Vi kan inte ha en lagstiftning som skapar rädda lärare och rektorer som inte vågar agera på grund av att de riskerar att bli anmälda. När de ingriper mot stökiga elever måste de känna samhällets stöd, skriver Roger Haddad (L).