Lärarnas tidning stötte på David Edwards på Lärarförbundets kongress. Han är generalsekreterare för Education International och talar om skolval, lärarnas ”professionella paradox” och avslöjar vilket land som lyckats kasta ut New Public Management från skolan. (webb-radio)
Efter att ha arbetat med svensktalande barn i tjugo år hittar Laura Paasio nu åter till den finska sångskatten och berättarkonsten som ambulerande finsktalande förskollärare.
Lärarnas arbetsbörda är för tung och alltför obegränsad – och det nya läraravtalet ställer inte tillräckliga krav på kommunerna att göra något åt det. Det tycker lågstadieläraren Johanna Karlsson på Vällingbyskolan och Björn Dahlman, historie- och idrottslärare vid Blackebergs gymnasium.
Inget väcker så mycket känslor som felaktigt satta betyg. I dag får bara lärare med legitimation sätta betyg på eleverna, en utmaning för skolorna när många lärare saknar det. DN har besökt Vittra Grundskola i Telefonplan där lärarna samarbetar i betygsättningen.
Auktoritär, samarbetande eller stödjande – hur ser framtidens lärare ut? Sedan några år tillbaka har den entreprenöriella läraren hamnat i fokus. "Många elever känner sig vilsna i skolan. En lärare med entreprenöriellt förhållningssätt kan öka elevernas delaktighet," säger Åsa Falk-Lundqvist, lektor och som vidareutbildat lärare i 20 år.
Daniel Svensson är utbildad gymnasielärare. En gång i månaden tar han tåget till Linköpings universitet där han går en kurs på kvartsfart. Efter kursen kan han också titulera sig Folkhögskollärare.
Under hösten granskar Skolinspektionen betygssättningen på ett antal utvalda skolor. Nu reagerar facket kraftigt på genomförandet och ser granskningen som ett arbetsmiljöproblem för lärare.