Det blir vanligare att skolor väljer att arbeta med personalutveckling för att lärarna ska bli mer sammansvetsade, kunna hjälpa varandra och dra nytta av allas olika erfarenheter. Så även på JB Gymnasiet i Örebro.
Landets äldsta ämneslärarförening firar 100 år i helgen med inspirerande föreläsningar, lunchmingel och författarvandring. ”Vi hoppas ge festlig stimulans, fortsatta kontakter och idéutbyte”, säger ordförande Ann Boglind.
Lågan som brann klart slocknade och efter att ha arbetat som lärare i elva år kände jag att jag var färdig med yrket. Jag trivdes bra på arbetsplatsen, var uppskattad av elever, personal och föräldrar, men jag kände att detta inte räckte för en person som ville utvecklas, skriver Evin Baksi i en debattartikel.
Fredagen den 5 oktober firas Världslärardagen i över 100 länder. - Fira på din arbetsplats! Uppmärksamma ditt och dina arbetskamraters goda lärararbete, säger Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet.
De unga männen lyser med sin frånvaro i skolan. I Kirunas lärarkår i grundskolan finns bara fem män som är under 40 år. Här har konkurrensen från industrin fått ett direkt genomslag. – Jag tror inte att kommunen har förstått allvaret i situationen, säger Thomas Jungsmark, lärare vid Högalidsskolan.
Enskild lärare eller skola får inte skilja elev som stör verksamheten från lektionssalen och den övriga gruppen. Är det inte tid att lärare får befogenheter att utforma verksamheten i klassrummet så att de elever som vill tillägna sig kunskaper och erfarenheter kan få möjlighet till det? skriver Lars Karlsson, lärare, Kallinge, i en insändare.
Anna Kaya var en av de som mottog Svenska Akademiens svensklärarpris på Bokmässan. På plats var även ständige sekreteraren Peter Englund - som hyllade svensklärarnas betydelse för det svenska språket.
"Jag tror på kreativ konstruktivism, att när eleverna läser dikter måste pröva själva sedan för att lära sig på riktigt", säger Monica Carlsson, som vann Björn Ranelidpriset för lärare.
Susanna Dzamic målar upp en mörk bild av den svenska skolan i sin krönika “Framtidens lärare saknar passion”. Kritik som slår under bältet gör inte skolan till en bättre plats för våra elever. Det är den konstruktiva kritiken som gör att våra elever och lärarstudenter vill välja läraryrket och stanna kvar i det, skriver flera lärare…
Det viktiga är att koncentrera sig på vad eleverna ska utveckla och det är lärandet som måste stå i centrum. Anne-Marie Körling ger ett intressant perspektiv från klassrummets vardag. Det skriver Christoffer Dahlin, gymnasielärare i historia och mediekommunikation.