Gymnasieläraren Hanna von Wicht i Lidköping orkar inte längre undervisa elever som sedan utvisas. Något hon skriver om i ett öppet brev till statsminister Stefan Löfven.
Gymnasieläraren Hanna von Wicht i Lidköping orkar inte längre undervisa elever som sedan utvisas. Carina Ohlsson, (S), är själv lärare i grunden och säger att undervisningen för dessa elever inte är i onödan.
På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero. Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.
Overwork and lack of support are driving teachers across England out of the profession much faster than they can be replaced. But schools facing cuts and rising costs can see no way of improving matters for their staff.
Jenny Söderhjelm Larsson, lärare på Östbergaskolan i Älvsjö, får i dag det nyinstiftade priset Pennsvärdet som delas ut av statsminister Stefan Löfven. Hon hyllas för att hon är duktig på att lära ut svenska till barn i socialt utsatta områden.
Lärarförbundet Lycksele vill påminna regeringen men framförallt våra lokala politiker och tjänstemän att vi lärare behöver rätt förutsättningar för att undervisa och förbereda eleverna inför livet. Världen, Sverige och även lilla Lycksele behöver fler utbildade lärare som ger barn och elever kunskap och verktyg till att bygga en bättre värld. Vi vill ge dem full lärareffekt.…
Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar.
Feedback är ett av de allra viktigaste verktygen för att utveckla undervisningen. "Alla lärare behöver en coach som ger dem feedback och stöttar dem i att reflektera och utveckla sin undervisning", säger Howard Pitler, doktor i pedagogik och expert på lektionsobservationer.
Arbetsgivarna måste värdesätta de lärare som väljer att vara kvar och inte byter skola för att höja sin lön. Det är oroande för den svenska skolans långsiktiga utveckling att man inte uppskattar och premierar erfarenhet och kontinuitet. Det skriver Peter Hagelberg och Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.