I en intervju med Skolvärlden 1986 berättade den nyexaminerade läraren Kenth Rohlén om sitt arbete som kombinationslärare. En hel yrkeskarriär och 32 år senare är det pensionsdags. Skolvärlden sökte upp honom för en ny intervju.
Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt. Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.
Angelica Lundin valde bort forskarkarriären för att bli lärare på en högstadieskola som kallats ”Sveriges sämsta skola”. Hon ville göra skillnad med sina gedigna ämneskunskaper, yrkeserfarenhet och stora engagemang för ledarskap i klassrummet.
Att göra en konkret skillnad för eleverna genom ökad kunskap hos pedagogerna är en drivkraft hos Hans Kvarnsjö. Hans har i mer än 25 år arbetat med specialpedagogiska frågor och arbetat som rådgivare på myndigheten i mer än 11 år. Frågor som rör elever med synnedsättning och hur lärare kan anpassa lärmiljön för elever med…
Hur ska förskollärare, lärare och skolledare ges bästa förutsättningar för sina uppdrag och hur kan vi stärka professionerna? Regeringens ensamutredare Björn Åstrand har nu slutredovisat sin rapport om ett professionsprogram. Vid ett FoU-seminarium tidigare i vår presenterade han sina utgångspunkter.
Lärare och skolledare måste få bättre möjligheter till kompetens- och yrkesutveckling. Den statliga utredarens förslag om ett professionsprogram rymmer historiska möjligheter om det utformas rätt. Men varför är det så tyst från partierna? Det undrar Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.
Mikhael Mikalides är lärare i SO och svenska på Vårbyskolan. Han blev nyligen utsedd till årets pedagog i Huddinge och delar med sig av sin filosofi kring att få unga att vilja lära sig.
Att konfrontera och rapportera unga i riskzonen för radikalisering och extremism är inte en lämplig uppgift för lärare, vars uppdrag snarare bör vara att bygga förtroendefulla relationer med elever, skriver forskaren Christer Mattsson.
För tre år sedan startade de sin Lärarpodcast för att sprida positiva och inspirerande exempel inom skolsverige. Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson är lärare i botten, men idag engagerar läraryrket dem på många fler plan än enbart i klassrummet
Svensk skola måste sluta se elever ur ett bristperspektiv och i stället börja se deras möjligheter, menar specialläraren Jonas Monsén. På Sett-mässan föreläste han om hur alla lärare ska lyckas skapa undervisning som passar alla elever.
”Det var inte lönen som fick mig att lämna skolan och det är inte lönen som skulle kunna ta mig tillbaka till mitt drömyrke, lärare. Det är arbetsmiljön och friheten som är avgörande”, skriver Eva som lämnat läraryrket.