Anna-Karin Gustafsson har arbetat som lärare i dryga 20 år, men nu får det vara nog. Hon har tröttnat på kaoset och avsaknaden av ordning i klassrummen.
Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning. Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.
Karin Ekstrand undervisar i spanska och engelska på Slottsskolan (6-9), Borgholm. Här berättar Karin varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Magnus Myrenhammar undervisar i matematik, NO och teknik i åk 6-9 på Vallaskolan, Frösön. Här berättar Magnus varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Jenny Sandberg undervisar i svenska och svenska som andraspråk på Pettersbergsskolan i Västerås. Här berättar Jenny varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Raeis Shahrokh Nikkhah undervisar i matematik och NO på Rättviksskolan i Rättvik. Här berättar Raeis varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.
Året är slut och nu är det jullov. Höstterminen har varit fylld av stunder som har framkallat känslor av alla de slag. Känner du igen dig själv i de här?
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Veronica Hansson-Wiking i Timrå varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
Lärare som har rätt förutsättningar att ge alla elever en bra undervisning är nyckeln för att fortsätta stärka kunskapsresultaten och likvärdigheten i svensk skola. Därför behövs fler insatser för att ge lärare och skolledare rätt förutsättningar att utföra sitt viktiga arbete och utvecklas i sina yrken, skriver Helene Hellmark Knutsson (S), och Lärarförbundets Johanna Jaara…
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Henrik Pantzare i Luleå om varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.