Lärarna upplever en dramatisk ökning av arbetsbelastningen. Detta beror i huvudsak på allt fler administrativa arbetsuppgifter. Det visar en färsk undersökning som Lärarförbundet gjort och som presenteras på DN debatt idag, den 13 oktober 2107.
Mindre administration och mer tid för eleverna var vallöftet från Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Men sedan regeringen tillträdde har utvecklingen gått åt rakt motsatt håll: Åtta av tio lärare upplever att mängden administrativa uppgifterna har ökat de senaste fem åren, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Detta år så fick Mehmet Kardas, lärare i engelska på Fröviskolan i Lindesberg, det pedagogiska priset i Lindesbergs kommun. Nu är kriterierna för nästa års pristagare bestämda.
"För att klara den stora anstormningen av nya elever så måste vi lärare få ägna oss åt det som vi är till för: att undervisa! Därför måste lärarjobbet renodlas. Därför måste vi få tid för vår undervisning. Vi behöver ett större professionellt utrymme."
Fyra lärare har valts ut till finalomgången av Guldäpplet, som varje år tilldelas en lärare som förnyat lärandet och inspirerat elever och kollegor med digital teknik.
Digitalt kompetenta lärare förnyar undervisning och lärande Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners.