Okej, ner med fötterna! Stäng av telefonerna! Sätt er längre fram! Jag pekar med hela handen och dirigerar åttor och nior i teatersalongen. Det är författarbesök och intresset är lite varierat bland åhörarna, skriver läraren Charlotta Hemlin.
Vägen till Nobelpris börjar med en lärare som lockar till kunskap och ser varje elev, skriver Christer Fuglesang och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Under en musiklektion överraskades i dag musikläraren Ola Landén och franskläraren Andreas Lång och Ola Landén på Tullbroskolan i Falkenberg med det glada beskedet om att de vunnit ett fortbildningsstipendium om tre dagars fortbildning i den franska staden La Rochelle som delas ut av Lärarnas Riksförbund och Fransklärarföreningen.
Margareta Normell, gymnasielärare, psykoterapeut och författare, svarar på en läsarfråga om hur man som lärare och syv-are kan förhålla sig till den psykiska ohälsan bland tonåringar.
Våren 2013 konstaterade dåvarande utbildningsminister Jan Björklund att "lärarna ska ägna sig åt undervisning och inte byråkrati". Åtgärder sattes in. Men vad har hänt i praktiken? Det ska Johan Samuelsson, lektor i historia vid Karlstads universitet, ta reda på.
För sitt skolutvecklingsarbete uppmärksammas och belönas rektor Lena Andersson på Dammhagskolan, kurator Hanna Dolck som arbetar med introduktion av nyanlända och pedagog Jessica Hyrefelt som arbetar med nyanlända elever.
Helena Yourston i Örebro fick Pedagogiskt pris för sitt arbetssätt ”Från start till mål”, som utgår från barnens perspektiv. – Jag är förvånad att ingen uppfunnit det här förut.