Mats Ekholm, professor emeritus, har undersökt hur skolors anda och miljö påverkar elevernas sociala utveckling sedan 1969 – och menar att elever får allt svårare att utveckla självständighet i dagens skola. ”Läraryrket har blivit mer av en kontrollantuppgift än en humanbefrämjande insats”, skriver han.
Den nya lärar- och förskollärarutbildning ger hopp om arbetsro och ett slut på ideologiska maktstrider och pedagogiska jo-jo-reformer som tidigare präglat utbildningen. Det var en av slutsatserna på förra veckans seminarium arrangerat av Näringslivets skolforum. ”Inget annat utbildningsområde har underkänts lika ofta”, sa professor Mats Benner.
Lärare som försöker upprätthålla ordningen i klassrummet blir anmälda för kränkningar trots att vi har skollagen på vår sida, skriver Elisabeth Sandstedt, Sveriges Lärare.
Det här är ett allvarligt problem. Gymnasiet ska förbereda eleverna för framtiden, men när vi serverar dem svar på silverfat gör vi dem en björntjänst, skriver matteläraren.
Vi föreslår en övergångsperiod på tio år, så att förskollärarna i förskoleklass har rimlig tid på sig att skaffa sig kompletterande utbildning, skriver Anna Olskog från Sveriges Lärare.
För att få fast jobb som lärare krävs lärarlegitimation. Det såg Harriet Weissglas Frejd 78, till att fixa. – Jag kollade vilka möjligheter som fanns för att få det och nu är det fullt ös, säger hon.
Den sparkade läraren i Göteborg som tejpat igen barns munnar anklagas nu för nya kränkningar. Flera gånger ska läraren ha satt post-it-lappar i barnens pannor med siffran noll på.
Den svenska arbetsmarknaden är konfliktfri, jämfört med grannländernas. Det är övervägande en bra sak, säger German Bender, utredningschef på Arena Idé och forskare vid Handelshögskolan och Harvard.
Med nuvarande kollektivavtal satte Sveriges Lärare stopp för sifferlösa avtal – industrins märke blev minsta löneökning för lärarna i Hök24. Nu vill Renke Braun, förhandlingsombud i Stockholm, se ett stopp för sifferlösa avtal när det gäller planeringstiden.