Sveriges Lärare anser att förskollärare behöver ha minst 8–10 timmars planering per vecka. Men en undersökning visar att de allra flesta i dag inte har mer än tre timmar. Det är med andra ord en väldigt lång väg kvar till målet.
Män som väljer att jobba inom förskolan vittnar om ett misstänkliggörande från omgivningen vilket kan förklara att få väljer yrket. Knappt två av hundra förskolepedagoger i Södertälje är män. "Det är synd, vi behöver en motvikt till machosamhället", säger Katarina Weidenheijn, chef för förskolan i kommunen.
Andelen män i förskolan har stagnerat och många länder har sprungit om Sverige. I genomsnitt är 97 procent förskolepedagoger kvinnor – och så har det sett ut i flera decennier. "Det är viktigt att barnen får se att det även finns omsorgstagande män i förskolan", säger Håkan Lindholm på Takets förskola i Södertälje.
Det är en daglig kamp mellan professionella ideal och verklighetens begränsningar som river och sliter i vårt inre. Det skriver Niclas Fohlin, speciallärare, specialpedagog och krönikör.
Så förklarar specialläraren och specialpedagogen Emma, som äter ångestdämpande för att orka jobba, specars höga risk för utbrändhet Här är hennes berättelse.
Så förklarar specialläraren och specialpedagogen Emma, som äter ångestdämpande för att orka jobba, specars höga risk för utbrändhet Här är hennes berättelse.
Sveriges Lärare larmar om specialpedagogers och speciallärares utsatthet på jobbet. Här är mekanismerna bakom missförhållandena, och kraven från fackförbundet.
På Noblaskolan i Saltsjö-Boo lyser spec-utbrändheten med sin frånvaro, tack vare framgångsfaktorerna samverkan, gemenskap, struktur och arbetsfördelning.
Att undervisa om antisemitism när kriget mellan Israel och Palestina rasar är en utmaning. Lisa Martinsson tog tjuren vid hornen. I år vann hon Hédi Frieds lärarstipendium.