Tillsammans med lärare och elever på skolor i Växjö har Judit Papsai Felföldi tagit fram en mattematikapp som ska göra det roligare för lågstadieelever att lära.
Skolpolitikerna i Växjö tycker att läromedel är jätteviktiga och vill till och med granska dem. Men de utgår ifrån att lärare och elever faktiskt har läromedel.
Digitala läromedel har helt ersatt läroböckerna i hennes kurser. Marija Gustafsson använder sig av film, tecknade serier och historier digitalt i undervisningen och har nått resultat och samtidigt dragit ner på arbetsstressen.
Finns det risker med att arbeta utan läroböcker? Förmår läraren skapa strukturer för lärandet så att det är tydligt för alla barn vad som skall läras, undrar Göran Levin.
Dotterns matteläxa gav Pär Nershed en tankeställare. Talen såg likadana ut som när han själv gick i skolan. Det här borde gå att göra roligare, tänkte han. Resultatet blev en digital mattebok med tal utformade av det lokala näringslivet.
"Man blir förskräckt! Det är illa att bokens beskrivning inte stämmer med verkligheten." Det säger Jan Forssell, ordförande för Sveriges Nötköttsproducenter, om att svensk djurproduktion likställs med djurfabriker i läromedel för årskurs 8.
Djur som "stressas av trängsel" och då kan "drabbas av sjukdomar". Det är den bild som elever i årskurs 8 får av svensk djuruppfödning i Natur&Kulturs lärobok Geografi 8, rapporterar Lantbrukets Affärstidning ATL.
På förskolan Hopprepet i Upplands Väsby norr om Stockholm leker barnen med robotar och spelar musik på frukter. Genom en satsning på interaktiva läromedel får barnen känna på teknik redan i tidig ålder.
Nu lanserar Sveriges geologiska undersökning (SGU) en digital skolsatsning för årskurs 7-9 och gymnasiet om geologi, naturresurser, hållbarhet och samhällsplanering – www.sgu.se/geologisk. Materialet innehåller även verktyg för studie- och yrkesvägledare.